A gondolattalanság nem a butaság szinonimája, hanem a gondolkodásra való képtelenségre utal, a valóság meg nem értését, a tettek következményeinek a meg nem értését, a másik meg nem értését jelenti. (v.ö Hannah Arendt)
A Kettős mércén mutatták a fenti, az ARC plakátkiállítás egyik díjnyertes képét. … Elegem van! Ha nekem még egyszer el kell ítélnem, rá kell mutatnom, meg kell értenem … E-le-gem van!! És itt jött egy ősi fallikus fenyegetés motívumát idéző felszólítás. E-le-gem van!! Szeretek tiltakozni, rámutatni, de ma reggel nyolc van, és már tizedszer teszem. E-le-gem van!! Állandóan ugyanaz!
–Mert nem változik a világ!
–Így nem is fog.
És tiltakozom.
– Remek sztereotípiák. Borzalmas világlátás. Sulykoljuk csak, nincs elég bajunk – kommentelek.
– Nem sulykolja, éppen ellenkezőleg, felhívja rá a figyelmet. – jön a válasz.
– Az ostoba sztereotípiák ellen nem harcolni kell – mert legyőzhetetlenek, mert minden csata őket erősíti – hanem meghaladni őket. Témát váltani. Sajnálom. – így én.
– Szerintem meg mindennek a megoldása a nyilvános, őszinte kommunikáció. Attól, hogy nem nézünk a szarra, még büdös.
– A szar óhatatlanul újratermelődik. A vele való kellemetlenség úgy kezelendő, hogy szeparáljuk. Nem azt hazudjuk, hogy nincs, hanem szeparáljuk. Ha naphosszat bátran nézzük az, az életminőség kárára megy. És nem old meg semmit.
– Ez megint egy olyan “poén” amit csak azok nem fognak érteni és felfogni, akiknek és akikről szól.–jegyzi meg valaki.
– Luczifer, látom nem jött át, fuss neki még egyszer! – szól a jó tanács
– Valaki rasszistázik/buzizik egyet, egy másik valaki rámutat, aztán megint rasszistázik/…, a másik megint rámutat. És mindenki örül. Tettek valamit. A közönség is elégedett, mindenki lát valamit, amit jónak lát. Sztereotipen, sztereotípiák mentén. Boldogan élnek, míg meg nem halnak. A rasszizmus/… okait pedig nem igen firtatják, peremre szorítani nem igen óhajtják, mert akkor oda a téma; a rasszizmus/… Egyébként ezt nem az ellene folytatott harc szorítja ki, nem a rámutatás, hanem a konkurens téma. A rasszizmus/… táptalaja a reménytelen gondolattalanság.
…
Ez vasárnap volt, sütött a nap, a bajkeresés után irány az Ötvenhatosok tere. Hosszú évek óta nem volt akkora a pályázó kedv, mint az idén – örült a tudósítások szerint a megnyitón Geszti Péter, az ARC arca. Több mint 1400 pályamű érkezett – mondta – és abból állítottunk ki 125-öt. Bolyongok a plakátok között. Mi történt velünk? – kérdi a kiállítás mottója. Bámészkodok. Botladozok. És jött a bocsánatkérés. Az általam kifogásolt pályamunka toronymagasan az egyik legjobb. Maga a frissesség a jóllakott kutyák kertjében. Hogy érthető legyek; lerágott csontok szanaszét. Mi történt velünk? Sztereotípiák, közhelyek, sajtóhibák. Ők lennének a beharangozott független kreatív gondolkodók? A több mint 1400-ból a legizgalmasabb 125? Trafik, trafik hátán! Ez történt. A trafik. Ők a kultúrát kedvelő véleményformálók? A Bitlisz a Keletinél. Mi történt velünk? John Lennon a pesti zebrán. Miért nem Bugacon? Ők a társadalmi ügyekért elkötelezettek? Na, végre egy családon belüli erőszak! Ők a nyitottak? Még egy trafik … Mindenkivel a trafik történt? Ha nincs Lázár János nincs történelmünk. A reakciók unalmasabbak, mint az akciók. Szürkeségben előzik Hoffmann Rózsát! De az ügy! – jön a figyelmeztető intés. Az ügy itt ál-ARC, elfedi a gondolattalanságot, ami itt van az leckefelmondás középiskolás fokon, ajánlkozás, promóció, sablonok. Ha egy hájas bugris nem buzizik egyet, semmi sincs. Mi történt velünk?
P.S.
„I’m willing to die … but not of boredom” hajlandó vagyok meghalni… de nem az unalomtól – mormogtam a szponzorok plakátja előtt. Pisztolyt nem vásároltam és a sivatagba se repültem. Minek? (v.ö. Zabriskie Point)
Trackback link
http://vilagma.hu/kaosz-es/al-arc-gondolattalansag-2-0/trackback/
18 komment
Erdélyi Kati says:
szept 11, 2013
“A tököm tele van azzal, hogy Magyarországon mindenki címkéz – mondta Glázer Attila, a Jewgaynazi alkotója, mely plakáton ugyanaz az ember látható, csak éppen háromféleképpen, a zsidókkal, a melegekkel és a nácikkal kapcsolatos sztereotípiák mentén ábrázolva. Szerinte a politika és a nyilvánosság irányítói nagyon egyszerű eszközökkel „beszélnek velünk, vernek át minket”, ezért ő is nagyon egyszerűen próbált visszaszólni.” – olvasom a Népszabadságban. Hát igen. Csakhogy amint az oly’ gyakran megesik, az egyszerűség itt sem találkozott össze a nagyszerűséggel. Jól elmentek egymás mellett. Számomra egyébként az egész ARC a Gesztiére hajaz, de hát ebben semmi csoda, hiszen azok nincsenek: csak felület és semmi mélység!
Luczifer says:
szept 11, 2013
Pedig vannak szponzorok, van egy halom pályázó, van reklám háttér és túró az egész, valami bedolgozók kerestetik, vagy a fene tudja mi.
sept 11 15:17
Erdélyi Kati says:
szept 11, 2013
Mert úgy is van: túró az egész! Összekeverik a játékosságot a felszínességgel. Már amennyiben ( ahogy azt Huizinga s mondotta) “Még sohasem vette magát korszak ilyen pöfetegen komolyan. Vége szakadt annak, hogy a kultúrát “játssza” az ember.” Szóval így hígul a világ egyre jobban, míg csak el nem tűnik, s össze nem áll, meg nem szilárdul valamiképpen máshogyan.
Zselicky Zoltán says:
szept 13, 2013
A plakát mióta “mély” műfaj?
Erdélyi Kati says:
szept 13, 2013
Minden művészet “mély műfaj”, ellenkező esetben nem művészet, akár ha az az alkalmazott grafika egyik műfaja, a reklámgrafika egyik ága is. Sem az ötletességet, sem pedig az igényességet nem nélkülözheti büntetlenül. Ezért is írtam, hogy itt összekeverődik a játékosság a felszínességgel, rosszabb esetben a sekélyességgel. Esetleg még több Toulouse-Lautrecet vagy Muchat kéne nézegetni, de egy-két Rippl-Rónai is megteszi.
Zselicky Zoltán says:
szept 13, 2013
Mélyen ötletesek például a fehér vöröskatonák, ahogy mennek előre, és néznek jobbra, meg balra. …Bővebben
Google képkeresési találat: http://mek.oszk.hu/01900/01906/html/cd9/kepek/muveszetek/mt011eem435.jpg
http://www.google.hu
Erdélyi Kati says:
szept 13, 2013
Azért ketten középfelé is. Egyébként bizony jó plakát: ahogy a vörösökkel jellemzően a fejet, nyakat és gyomortájékot emeli ki, köti össze, hogy a kontrapunktokról már ne is beszéljek.
Zselicky Zoltán says:
szept 13, 2013
Gyomor?
Erdélyi Kati says:
szept 13, 2013
Hát persze! Minimum az IS!
Zselicky Zoltán says:
szept 13, 2013
Pláne, ha a spájzban vannak.
Erdélyi Kati says:
szept 13, 2013
A spájzban, kérem, mindenkinek megjön az étvágya! Mindenkinek!
Zselicky Zoltán says:
szept 13, 2013
Aki dolgozott konyhán, elmondhatja, mennyire bele lehet fásulni. Egészen odáig mehet a dolog, hogy megundorodik az ember a saját termékeitől.
Erdélyi Kati says:
szept 13, 2013
Ha én a spájz és a konyha közti különbséget zongorázni tudnám…!
Zselicky Zoltán says:
szept 13, 2013
Tavaly volt egy egerem a spájzban, átjárt a konyhaasztalhoz morzságért. Akkor is megkockáztatta, amikor láttam.
Veres Juli says:
szept 13, 2013
és hogy végezte?
Erdélyi Kati says:
szept 14, 2013
naugyeee, a spájzban nyilván (zavartalanul) tovább húzta volna!
Luczifer says:
szept 14, 2013
Geszti szellemesen magát szöveggyártó kisiparosnak nevezte. Ha le is vetkőzte a kisiparosságot, de az iparosságon túlra nem jutott. Iparművész nem lett. És nem is lesz. Az inkriminált plakáttal fájdalmasan igazolják a Zeitbeli Kertész interjút.
Zselicky Zoltán says:
szept 16, 2013
Az egér faji hovatartozása miatt internálva lett a folyópartra, a kertem alá. Mostanra már biztosan sikerült beilleszkednie. Nagyon humánusan kaptam el. Több társával együtt az Etológia Tanszék által is használt ürgecsapda fogja lett. Az utolsó példány nagyon közvetlen volt. Értetlenül nézett rám a fadobozka üvegajtaja mögül, és szemmel láthatóan örült, hogy megjöttem, és észrevettem. Ez meglepett. Azt hittem félelmetes vagyok. De úgy látszik, fél nap után egy 25*7-es ketrecben, már mindegynek tűnt élet és halál. Magyarán a képemberöhögött, amúgy rendesen.
Néhány pókon kívül más fajokat nehezen tűrök meg a lakásban. Egy macska esetlen elférne, mert képes jól alkalmazkodni az életvitelemhez, de egyelőre nem igénylem.