Nincs azzal semmi probléma, ha a kormányzati irányító szervek írásban kommunikálnak az általuk irányított intézményekkel. Nincs azzal probléma, hogy az oktatásért felelős államtitkár asszony levelet ír az iskolák fenntartóinak, hiszen hatékony módja ez a kommunikációnak, nyoma is marad, iktatható, visszakereshető, lepecsételhető, átvehető, és így tovább.
Azért is jó egyébként levelezni manapság, mert ebben a sietős, elszemélytelenedő világban, amikor már közeli barátoknak is sokszor csak egy-egy odavetett, néhány soros e-mailre futja az energiából, kölcsönöz valami békebeli, századfordulós, idilli hangulatot a napnak, ha levelet és nem csekket kapunk postán.
Gondolom, az iskolafenntartók is nagy örömmel bontogatták küldeményüket, némi karácsonyi jókívánság, nem újabb határidős feladat reményében, de hát mit lehet tenni, ha munka van, akkor munka van, akkor nem érünk rá a Csendes éjre, meg egyéb szamárságokra, akkor kérem akciótervet kell kidolgozni. Újabb front nyílt ugyanis, a Pisa felől beáramló nyugati csapatok szeretett hazánk oktatásügyi sikertörténetének védvonalait bombázzák.
Azok számára, akik bármilyen formában kapcsolatban állnak magyar közoktatási intézménnyel (mint szülő, nagyszülő, diák, tanár, ésatöbbi), vagyis a magyar lakosság legalább 70 százaléka számára, egyébként ezek az adatok nem voltak különösebben meglepőek. Hogy az oktatásügyért felelős szakemberek mitől lepődtek meg annyira, illetve hogy az iskolafenntartók szerintük miért értesültek volna a sajtóból a hírről, azt találgatni sem szeretném, mert én bizony el sem tudom képzelni, hogy nincs reális képük az általuk vezetett intézményekben folyó munkáról. Inkább arra gondolok, hogy kiment a fejükből a dolog. Egy picit elfelejtették, hogy a tanárok terheinek növekedését egy bizonyos szint után már nem feltétlenül ellensúlyozza a nominál értékben növekvő fizetés, hogy a diákok növekvő óraszáma sem a hatékonyság legfőbb záloga, hogy a romló munkakörülmények, és az újabb és újabb központosító intézkedések egyáltalán nem az innováció kulcsai. Azt ugyanis igen sokan tapasztalják, hogy a fáradt diák és a fáradt tanár kevésbé kreatív, viszont annál inkább unja az iskolát, és annál kevésbé szeretne negyvennyolcadik munka- vagy harmincötödik tanórája után még külön feladatokat gyártani és megoldani. Ha kétségünk támadna, menjünk haza és kérdezzük meg a gyereket, a szomszéd gyerekét, az unokát vagy a szomszédék unokáját. El fogják mondani, mit gondolnak ők erről.
Az államtitkár asszony viszont gyakorlatias ember, eredményeket szeretne elérni. Nagyon helyes, ennek én nagyon örülök. Ezért aztán úgy döntött, megkérdezi a többieket, hogyan kellene jobban csinálni a dolgokat, kinek milyen ötlete van ezzel kapcsolatban. Nagyon jó ötlet. Őszintén bízom benne, hogy az iskolák fenntartói az iskolákkal együttműködve iziben, a félévzárás melletti amúgy is tenger sok szabadidejüket kihasználva, ütős, a kormányzati programmal összhangban lévő akciótervet dolgoznak ki, amitől két év alatt a magyar diákok szövegértési, matematikai és természettudományos kompetenciája ismét javuló tendenciát mutat.
Bizakodom, mert azt gondolom, hogy az iskolákban tanító kollégáimnak nagyon is világos elképzelései vannak erről a kérdésről, és hogy ezt nagyon szívesen meg is osztják az iskolavezetéssel, valamint az iskolák fenntartóival. Aztán, hogy ezzel az államtitkárság mit kezd, illetve hogy ők ebből mit gondolnak összeegyeztethetőnek a kormányzati szándékkal, az már más kérdés. Szóval én csak azt tudom mondani, hogy örülök, hogy levelezünk, és nagyon várom, hogy milyen válasz érkezik majd a válaszlevelekre. És azt csak csendben kérdezem meg, hogy akkor a jövő évi költségvetést mikor is fogják ennek érdekében módosítani, mert azt hiszem, hogy amit most megszavaztak, az nem lesz jó.
( Pisa felmérések eredményéről, illetve az eredmények elemzéséről Radó Péter cikkét és elemzését mindenképpen érdemesnak tartom elolvasni.)
Trackback link
http://vilagma.hu/kaosz-es/levelezeseink/trackback/
7 komment
vargarockzsolt says:
dec 20, 2013
A következő problémákra kell megoldást találni a tanároknak (A PISA eredmények romlásának okai):
1. Növekvő szegénység.
2. Folyamatosan csökken a gimnáziumokba és szakközépiskolákba belépő tanulók száma, ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan nőtt a szakiskolákba belépők száma.
3. Roma származású tanulók növekvő mértékű oktatási szegregációja.
(E három pont kifejtését lásd itt: http://oktpolcafe.hu/a-pisa-eredmenyek-2012-es-romlasanak-okairol-valami-megroggyant-2313/)
Ezeken a problémákon gyerekjáték egy tantestületnek segíteni. Különösen akkor, ha mindenütt egyforma tankönyvekből fognak tanulni, és így a falusi kisiskolákban pont olyan színvonalas oktatás fog folyni, mint például a budapesti Fazekas és Radnóti gimnáziumokban. (forrás: Hoffmann Rózsa)
Mi a probléma?
Egyébként valószínűsíthető, hogy a tanárok többsége épp úgy a mostani kormányzat (és oktatáspolitikai ideológia) híve, mint a lakosság többi része. Ez egy többségében tekintélyelvű, mindent az államtól váró, ugyanakkor önző, individualista ország. Aki nem ilyen, az meg gyötrődik a saját helyén.
Vera says:
dec 20, 2013
Igen, nehéz egy-egy tantestületnek megoldást találni azokra a problémákra, amelyek okai rajtunk kívül esnek, de azért meg kell próbálni megtenni, amit meg lehet.
Egyébként miből gondolod, hogy a tanárok többsége a mostani kormányzat (és oktatáspolitikai ideológia) híve?
Azzal semmiképpen sem tudok egyetérteni, hogy ilyen sommásan nyilatkozzunk sok millió emberről. Trendek vannak, de hogy önző és individualista ország lennénk, azt nem hiszem. Van sok önző és individualista ember, igen, de ez például nem indokolja, hogy az államtól kell várni mindent. Meg is lehetne azt teremteni, ha az ember már annyira oda van az individualizmustól. (Ahogy persze igazából nincs, mert az ember társas lény, bármennyire is nem tetszik ez neki sokszor.)
Luczifer says:
dec 20, 2013
A levél nem előzmények nélküli. Andrej Alekszandrovics Zsdanov szép emlékű főállású alkoholista rövid kiáltványba fordult a művészekhez: Elvtársak, alkossatok remekműveket!
Vera says:
dec 20, 2013
😀 😀 Legközelebb elég is volna csak ennyit írni.
vargarockzsolt says:
dec 21, 2013
“Egyébként miből gondolod, hogy a tanárok többsége a mostani kormányzat (és oktatáspolitikai ideológia) híve?”
Nem gondolnám, hogy a tanárok véleménye alapvetően eltérne a lakosság többi részének a véleményétől. Arról pedig részletes szociológiai dolgozatok vannak, hogy milyen a magyar társadalom értékrendje.
Ahogy én láttam, a tanárok várták és örömmel vették a tekintélyelvű változtatásokat, a visszatérést a saját gyerekkorukban megszokott poroszos iskolához. Sok tanár ismerősöm van, minden szinten, és az elmúlt évtizedekben folyamatosan hallgattam tőlük a siránkozást a különböző oktatási reformok miatt. Sok tekintetben persze igazuk volt, csak éppen azt nem gondolták végig, hogy a régi rend hova vezet. Ide. Szerintem a pedagógusok többsége a mostani változásokat el fogja fogadni, ahogy megszokja, és sokkal jobban fogja magát érezni az ellenőrzött biztonságban, mint korábban a bizonytalan szabadságban.
Vera says:
dec 22, 2013
Értem. Akkor mi biztosan egészen más tanárokat ismerünk. Az én tanár ismerőseim többsége nem kedveli a poroszos, tekintélyelvű iskolát.
Szerintem a pedagógusok többségét belekényszerítik abba, hogy a felszínen elfogadja a mostani változtatásokat, hiszen a megélhetésük a kérdés. A tanárok társadalmi helyzete nemigen engedi meg a lázadozást, ez igaz, de attól még nem inkompetensek szakmailag, és nem is ostobák. Én azt gondolom, a tanárok többsége nagyon is jól látja, hogy a poroszos pedagógiának ma nem sok eredménye lehet, mert a diákok meg pláne nem hívei az ilyesminek. Még szerencse.
Mindezzel nem azt mondom, hogy nekem nincsenek olyan ismerőseim, akik azt hiszik, a központosítástól könnyebb lesz majd az életük az osztályteremben. De ez a teória amúgy is tíz perc alatt megdől.
vargarockzsolt says:
dec 23, 2013
Nem szeretnélek kiábrándítani, de én úgy látom, hogy az embereket az előítéleteikből, a mentális alkatukból származó meggyőződésükből nem nagyon szokták kiábrándítani a tapasztalatok. Legfeljebb az érdek. (Szerencsére nem csupán az anyagi, hanem erkölcsi érdek, a presztizs is számít.)