A haldokló Halász Péter a budapesti Műcsarnokban megrendezve saját búcsúztatóját, kipróbálta a ravatalt. Az esemény morbid főpróba volt, a művész meghallgatta a barátai beszédeit, majd kimászott a koporsóból, felült a repülőre, s hazament a premierre. New York-i otthonába érte a halál. Odament, ahol jelentős lehetett, s ott akart maradni. Örökre.  

Kertész Imre a napokban, amikor Berlinben megnyitották az archívumát – ide került többek között a Sorstalanság, A kudarc, a Kaddis a meg nem született gyermekért és a K. dosszié kézirata – azt nyilatkozta, jó kezekbe lesz az életműve, úgy érzi, ott jobban megértik, mint hazájában. Kertész odament, ahol jelentőssé válhatott, s látható ott is akar maradni. A kérdést, hogy a németek mennyire értik szép anyanyelvünket most hagyjuk nyitva.  

Kertész Imre: Kaddis a meg nem született gyermekért

Pár napja Kunsthaus Zug Nádas Péterrel kapcsolatban adott ki egy közleményt, miszerint a nemrég a 70. születésnapját ünneplő magyar író az intézménynek ajándékozta a fotográfusi munkásságát reprezentáló, több mint 600 fényképét. A Kunsthaus ezen fellelkesedve a magánkereskedelemből meg kívánja vásárolni Nádas főművét, A fa című hatrészes munkát, amely további 504 polaroidból áll és az író Saját halál című elbeszéléséhez kapcsolódik. Nádas is ment, ahol tér nyílt számára s látható – ott is akar maradni. Reméljük sokáig, mint a legújabb polaroid verziók, amelyek tartóssága évszázadokban mérhető.

Nádas Péter: Ablak az ajtón

Kényelmesebbek lennének ott a sírok? Megbízhatóbbak a polcok? Ott még hullának is jobb lenni? Ezek az emberek érvényesülni akartak és odamentek, ahol mind jobban érvényesülhettek, majd annak sikerében reménykednek, hogy ott haláluk után is érvényesülhetnek. Élhetnek. Tovább, mint itt. Jobb eséllyel slisszolhatnak a halhatatlanságba.

Fel kell azonban hívnom a szíves fegyelmet, hogy személyünk jelentőségét, a halálon túli időkre is intézni, kétséges kísérlet, kétséges örömök forrása. Olyan ez, mintha a vég közeledtével abban keresnénk a vigaszt, hogy a rokonok, a munkatársak, s a fogyó számú egyéb emlékezők, röviden a hálás utókor, majd az útmutatásaink szerint – mintegy folytatva személyiségünket – fog enni-inni s ölelni. Mert ez nekik úgy lesz jó. És ez nekünk így lesz jó. Ez lenne hát az elmúlók vágyott boldogsága. A bizonytalanban a bizonyos megtalálása. A lélekvándortatás. Satnyácska! Az elmúlás demokratikus, mindenkit elér. A múló időnél haladékért kuncsorogni; kisszerű ábránd. Légy, ami lennél: férfi. A fű kinő utánad. De hiába a kudarctól óvó észérv, a megvilágító szavak, az ajánlás, az exitusszal számot vetők makacsul fölemelkednek, és egy újabb nekifutással vissza a világba. Ha nem mozognak akkor is. Megőrizni a jelentőséget! Integrálódni a jövőbe! Holtuk után is versenyben akarnak maradni; a lelkekért! A holnap, az ifjak tanítómesterei, akarnám mondani, kényszerpályái óhajtanak lenni! Szolgálni, akarnám mondani, uralkodni óhajtanak! Halhatatlanok, akarnám mondani, béklyók óhajtanak lenni! Átmenteni az elmúlásra ítéltetett. Ez a próbálkozás kíséri őket a végsőkig. A tömegtársadalom gyermekei, nem bíznak magukban, nem bíznak a műben, az Intézményben bíznak.  Nem hiszik, hogy „egy jó gondolat egyszer is kimondva, kibírja évszázadok terhelését”. Végső vágyuk; a jó, központi fekvésű sírkert, a megbízható irattár, kiérdemelni a hatékonyan ösztönzött és emellett illedelmes menedzserek jóindulatát. Mintha tudnák, hogy csak a halhatatlanság iránti igény örök, a mű nem. Kell az emlékmű. A haladék. Az egérút. Félnek. Ők is.