Az ember azt hinné, nem tud már meglepődni semmin. Vagy úgy mondom, reménykedik benne, hogy nem kell meglepődnie már semmin, mert aligha lehet annál rosszabb, mint ami van. Aztán rájön, hogy életkorát meghazudtoló módon naiv, és ez roppant kellemetlen érzés.
Tanárként megéltem már meglehetősen sok oktatáspolitikai elképzelést, a kurzusváltások néha szakmailag is, gyakrabban csak politikailag (=erőfitogtatás, kulcspozíciók elhappolása) indokolható döntéseit. Az elmúlt huszonegynehány év alatt néha meglepődtem, néha örültem és meglehetősen sokszor bosszankodtam, de azt gondoltam, nyilván nehéz olyan koncepciót alkotni, ami mindenkinek tetszik, inkább tételezzük fel a legjobb szándékot és tegyük a dolgunkat. Majd megoldjuk, kitaláljuk mi a közös együttműködés, műhelymunka során, mit és hogyan tudunk a legjobban csinálni úgy, hogy a diák, a szülő és mi magunk is örömünket leljük az eredményes munkában. Végtére is erre szerződtünk, és erre esküdtünk annak idején.
Nem mondom, hogy mindig könnyen, de azt hiszem, végül sikerült megvalósítani valamit, amit mi hellyel-közzel jó iskolának gondoltunk. (Az utóbbi néhány évben a sok nehézség és költségvetési megszorítás, no meg az önállóság részleges megvonása miatt igazából már csak közzel, de ezt most hagyjuk.) Most mégis úgy érzem, egy történetnek a végére értünk, és egy másik időszámítás kezdődik.
Nem gondolom, hogy különösebben érvelnem kellene amellett, hogy a tanáré bizalmi állás, jól tudja ezt mindenki, akinek van vagy volt iskoláskorú gyereke. Olyasmi egy kicsit, mint egy orvosé, egy pszichológusé, egy szociális munkásé. A felek közti együttműködés csak úgy valósulhat meg, ha kölcsönös bizalmon alapszik. Most ez a bizalom tűnt el a munkánkból.
Megpróbálom egy analógia alapján megmutatni, mire gondolok. Ha vakbélgyulladásom van, elmegyek a háziorvoshoz, aki felismeri, hogy szakorvosi ellátásra van szükségem, mentőt vagy betegszállítót hív attól függően, mennyire akkut a helyzet, a sürgősségi fogadóközpontban megvizsgálnak, felkerülök egy sebészeti műtőbe, elaltatnak, megoperálnak, majd megfelelő lábadozás után utasításokkal ellátva hazaküldenek. Az orvosi ellátás során én megbízom azokban, akikkel kapcsolatba kerülök. Nem kételkedem senki szakmai felkészültségében, teszem, amit mondanak, mert ez a szakmájuk, ehhez értenek.
Most képzeljük el a mai magyar oktatásügy helyzetét az egészségügyre lefordítva: a beteg beérkezik, de az orvos egy másik rendelőben rendel, mert kiderült, hogy valaki szerint az még belefér a munkaidejébe. Ettől kicsit morcos amikor megérkezik, de ellátja a beteget. A tünetek alapján megsaccolja a betegséget, és felhívja az országos mentőközpontot, ahol szabadságon vannak. Előjegyzi a beteget a számítógépes rendszerben, és megkéri, hogy várjon. Két hónap múlva a beérkező mentőket elosztja a még életben lévő betegek közt. Akinek nem jut, azokat pótrendeléssel biztatja. További két hónap múlva megérkezik a mentő, a beteg bekerül a kórházba, ahol közlik vele, hogy tulajdonképpen járna neki az operáció, de ő most egy országos kísérlet részeként alternatív cukor-só terápiában fog részesülni, már ha időben megérkezik a terápiás csomag, amit egyelőre nem tudják kik gyártanak, de legalább azt sem tudják hol, és a készítmény sajnos nincs bevizsgálva sem. Bocs, de erre már nem volt idő, viszont ha most kiderül, hogy nem működik, majd megírják a gyártónak, hogy változtasson az összetételen egy kicsit. Akinek meg nem használ a terápia, annak sajnos nem volt szerencséje.
Így vagyunk most mi is valahogy amikor tankönyvet választunk a tanítványainknak. Mi is legjobb tudásunk és sok éves tapasztalatunk alapján szeretnénk ezt tenni, pont úgy, ahogy egy orvos is legjobb tudása szerint választ gyógyszert vagy kezelési módot a betegek számára. Ha csak két könyv közül lehet választani, az sok esetben olyan döntésre kényszeríti a tanárokat, amit egyetlen felkészült, felelősségteljes szakember sem szívesen vállal fel. Alig hiszem, hogy bármelyik orvos elhinné, hogy mától a penicillin és az aszpirin minden létező betegséget gyógyít.
Két könyvből választani tehát nemcsak nem jó dolog, de szakmailag sem megfontolt döntés. Ha azonban a tankönyvrendelés határideje után néhány nappal olyan levelet kap az iskola, melyben dicséretes innovatív gyakorlatára hivatkozva egy, azaz egy kísérleti tankönyv rendelésére … mit is írjak, kérik? utasítják?, az már ennél is több. Az sarlatánság.
A gyógyszerek engedélyezése hosszadalmas, sok-sok időt és kísérletet magában foglaló fejlesztési procedúra végén lehetséges. Ami szeptembertől a magyar oktatásügyben történni fog, az egészen más. Az gyakorlatilag embereken végrehajtott kísérlet. Tudom, volt már ilyen a történelem folyamán, azt is tudom, önmagukat szakembereknek gondoló emberek végezték azt is, és hogy akkor sem kérdezték meg a résztvevőket arról, szeretnének-e részt venni benne. Furcsa, hogy az ilyen kísérletek célpontjai milyen gyakran a gyerekek. Talán mert sokan hiszik, hogy nekik kevésbé fáj.
Trackback link
http://vilagma.hu/hatalom/emberkiserletek1/trackback/
6 komment
vargarockzsolt says:
ápr 25, 2014
A tanár dolga az, hogy a központi direktívákat végre hajtsa. Az egy és kizárólagos nemzeti kultúrát-ideológiát kell betanítania. Ezért kapja a fizetését. Ezen az oldalon ezzel senki nem ért egyet, de akik a kormány oktatáspolitikáját támogatják, azok nem olvassák ezt az oldalt, vagy ha olvassák is, nem szólnak hozzá. Miért is tennék? Az erő(s) nem vitatkozik, hanem érvényesíti az akaratát. Tetszettek volna választást nyerni.
A rombolás számbavétele természetesen fontos.
Vera says:
ápr 25, 2014
Igen, értem. Csak azért azon elgondolkodtam, hogy ha az ember még a macskájának sem ad nem bevizsgált szert, azt vajon miért hagyja, hogy a gyerekén kísérletezzenek.
vargarockzsolt says:
ápr 25, 2014
A többség megbízik az államban. Menekül a felelős döntésektől. Azt hallotta és hallja mindenütt, hogy a korábbi oktatási rendszer kísérletezett a gyerekével. És csak azért, hogy a tankönyvmaffia minél több pénzt tudjon lenyúlni tőle. Meg kakaóbiztos számítógép az óvodákba. Meg olyan hipermodern számítógépes biszbaszok az iskolába, amikor ott nincs is tornaterem, meg a tanárok fizetése is alacsony volt. Ilyeneket mondanak.
(A balliberális kormányok idején az oktatáspolitikával-informatikával foglalkozó kormányzati tisztviselők, politikusok nem tudták eladni a munkájukat. pl. Csepeli)
Vera says:
ápr 26, 2014
Erre viszont én nem tudok mit mondani.
vargarockzsolt says:
ápr 28, 2014
Egy ötlet. Nem a helyi sajátosságokhoz illeszkedő tankönyv kell, hanem egyedi “oktatási módszertan”, „pedagógiai szakmai koncepció”, és el lehet kérni érte tantermenként 6,4 millát. (Előtte azért lépj be az állampártba, és “kötődj” a helyi polgármesterhez!) lásd: http://hvg.hu/itthon/20140428_szekszard_labor_eu_fejlesztes
Vera says:
ápr 28, 2014
Az van, hogy egyedi oktatási módszertanom, meg pedagógiai szakmai koncepcióm már most is van, csak pont a zárójelben lévő feltételeknek nem tudok megfelelni. Pech.