Mundruczó Kornél rendezései nem feltétlenül esnek a könnyű, nyári vígjáték kategóriába, és különösen igaz ez a Fehér isten című filmre, mely május közepén Cannes-ban a rendhagyó rendezéseket bemutató szekcióban fődíjat nyert, és amelyet néhány napja Magyarországon is bemutattak. Pedig szinte minden adott a könnyed szórakozáshoz, hisz van benne sok-sok kutya és a világban helyét kereső kiskamasz. Csak hát kérem, ez itt nem a jó Shakespeare mester színpada, és a mi kies honunkat sem a színelőadásokba itt-ott belebóbiskáló Erzsébet királynő irányítja. Ez itt egy másik világ.
A film mondjuk a mai Magyarországon játszódik, de éppen játszódhatna valahol Európában is, ennek az ellentmondásos kontinensnek sok országában, ahol vagy van élő demokratikus hagyomány a társadalom irányításában, vagy nincs, de hogy az idegeneket momentán nem sok országban fogadja örömmel és öleli kebelére a társadalom, az is biztos. Hogy adott pillanatban és adott helyen ki számít idegennek, az változó. Ma Hollandiában például a marokkói bevándorlókat illik gyűlölni, Magyarországon meg mondjuk a cigányokat, a hajléktalanokat, a szegényeket vagy éppen a melegeket, esetleg retró jelleggel a zsidókat. Kinek mi jut a történelmi hagyományból.
Mundruczó ebben a filmjében kifordítja egy kicsit a történetet, az intoleranciát fajok közti konfliktusként felvázolva tart tükröt a rasszista, mindenféle fóbiával küzdő 21. századi ember elé. Nem baj, jó ez így is, félünk mi mindentől, ami kicsit is más, mint mi. Ebben a filmben most éppen a korcsoktól kell tartani, őket kell összeírni, gettókba, akarom mondani gyűjtőintézményekbe szállíttatni, vagy ha mégsem, jó lesz az úgy is, hogy egy kicsit kihasználjuk őket, dolgozzanak csak egy kicsit nekünk. Elvégre a kutya nem ember.
Bár a rendező szándékoltan játszik rá a harmincas évek társadalmi folyamataira, majd a sintértelepen a válogatásnál a zsidó megsemmisítő táborokban zajló embertelen bánásmódra, a néző csak egy darabig érzi didaktikusnak konkrét utalásokat. Talán valahol a huszadik perctől kezdve egyszerűen magával ragadja az embert a többrétegű történet, és egyre kevésbé tűnik tanmesének mindaz, amit a vásznon lát, egyre biztosabban érzi viszont a gyomorszáj tájékára telepedő undort. Aztán amikor a Thuróczy Szabolcs által alakított kutyakiképző ütni kezdi Hagent (mondhatjuk egy kutyára, hogy főszereplő?), a nézők többségét már viszi a történet maga.
Azt hiszem, a film legnagyobb erőssége éppen ebben a váltásban van. Hogy bármennyire is furcsa itt-ott a kamerakezelés, hogy talán a színészek nem mindegyike tűnik meggyőzőnek a szerepében, van az a pont, ahonnan nincs visszatérés, és ahonnan kezdve, hiába értjük meg a félelmüket, nem szeretjük többé fajtársainkat.
Az ember már nem istene, de nem is barátja senkinek, sőt minden állatnál kegyetlenebb, mert nemcsak parancsra, de önként és kéjjel öl. Ilyen korban élünk.
Trackback link
http://vilagma.hu/hatalom/kinek-az-istene-jegyzetek-mundroczo-kornel-feher-isten-cimu-filmjehez/trackback/
2 komment
Luczifer says:
jún 17, 2014
A filmet nem láttam és bizton mondom nem is fogom. Az ajánlót se tudtam végignézni. Fizikai fájdalom fog el.
Vera says:
jún 18, 2014
Ezt Neked nem is merném ajánlani.