Kányádi Sándor
Isten háta mögött
üres az istálló s a jászol
idén se lesz nálunk karácsony
hiába vártok
nem jönnek a három királyok
sok dolga van a teremtőnek
mindenkivel ő sem törődhet
messzi a csillag
mindenüvé nem világíthat
megértjük persze mit tehetnénk
de olyan sötétek az esték
s a szeretetnek
hiánya nagyon dideregtet
előrelátó vagy de mégis
nézz uram a hátad mögé is
ott is lakoznak
s örülnének a mosolyodnak
A verset egy kiváló asszony küldte, aki egyszer réges-régen a szépen induló karrierjét cserélte a gyermekvédelem végeláthatatlan feladataira, arra, hogy a teremtő háta mögött is élhető világ legyen. Nem rajta múlik, hogy vesztésre áll, hogy mállik a társadalom, hogy a győztesek az úri aljasok, hogy nő a társadalom alattiak, az elhagyatottak, a kisemmizettek, a csúfak, piszkosak és gonoszok világa. Karácsony közeledtével nehéz a kapitalizmus elkötelezett hívének lenni. Egyébként se könnyű.
Trackback link
http://vilagma.hu/nemzet/feddes/trackback/
8 komment
Kálmán says:
dec 22, 2012
Az elmúlt napokban bejárta a világot Sin Dong Hjok (Shin Dong-hyuk) története, aki állítása szerint 23 évig élt egy észak-koreai koncentrációs táborban, már ott született, hihetetlen szenvedések, éhezés, kínzások után szökött meg. Tapasztalataiból könyv született, amelyben a férfi bevallja, hogy amikor a családja szökést tervezett, akkor feladta őket, és érzelmek nélkül nézte végig a kivégzésüket.
http://index.hu/kulfold/2012/12/06/huszonnyolc_evet_lehuzott_az_eszak-koreai_bortontaborban/
—
A bibliai Júdeában a zsidó nép viszonylagos szabadságban élt. Rabszolgái csak a rómaiaknak voltak. Jézus tanait arra alapozta, amit ő a zsidó társadalomban megtapasztalt. A rabszolgákhoz nem szólt, nézetei ott nem működnének.
A legfontosabb értéknek a szabadságot tartom. Ezért minden igazságtalansága ellenére én a fejlett nyugati társadalmakban működő kapitalizmus feltétlen híve maradok.
Boldog Karácsonyt!
Kálmán says:
dec 23, 2012
Utána olvastam. Egy cáfolat és egy megerősítés ahhoz, amit fentebb írtam.
Jézust ugyan Júdeában (Jeruzsálemben) ítélik halálra, de tevékenységét Galileában fejtette ki:
“Galilea sui generis terület volt, jól megkülönböztetve Palesztina többi részéről. A Jézus és a Galileán kívüli vallási és világi hatóságok közti konfliktus legalább részben annak tudható be, hogy Jézus galileai volt, és tudták róla, hogy galileai. A zsidóság nagy száma a tartományban viszonylag új jelenség volt. Galilea függetlenebb volt Rómától, mint a többi tartomány. Működött a tanács (szünhedrion).”
Írom a szabadsággal kapcsolatban, hogy Jézus nem foglalkozott (többek között) a római rabszolgákkal (sem):
“Jézus *ellentétben az esszénus gyakorlattal, ahol a tanítás csak a beavatottaknak szólt), Keresztelő János nyomdokaiba lépve ,beszédeit Galileában mindazokhoz intézte, akiknek fülük van, hogy hallják, illetve minden zsidóhoz, akinek füle van, hogy hallja, hiszen Jézus soha nem akart rendszeresen prédikálni a nem zsidók közt.”
“Elképzelhető, hogy a galileai sovinizmusra vezethető vissza Jézusnak a nem zsidókkal szemben megnyilvánuló, érezhető ellenszenve.
Hiszen amellett, hogy önmagáról azt vallotta, hogy csak a zsidókhoz szól a küldetése, a nem zsidókat “kutyáknak”, “disznóknak” nevezte.”
Forrás:
Davis Flusser: A judaizmus és a kereszténység eredete
Múlt és Jövő könyvek, Zsidó Tudományok, kötött, 5566 oldal, Budapest, 1999
http://thomaskerekes.blogter.hu/127772/jezus_nyomaban
Luczifer says:
dec 22, 2012
Ige-igen, nyugaton a fejlett nyugat nekem is tetszik. Csakhogy csalóka a kép, a nyomort, az elnyomorodást nem megszüntették, hanem exportálták! Nem kis részben hozzánk, de ott van a kirabolt Afrika, a gyermekeit áruba bocsátó Ázsia, a dél amerikai városok gettói, ahonnan a suhanc mehet a kólagyárba és naponta annyit keres, amennyiért akár egy üveggel meg is vehet. A „nem tetszik”, a megalázó szerepekre meg nyomorultakat importálnak. Nem kis részben megint csak tőlünk. Mert ne hunyjuk be a szemünket, mondjuk a szabolcsi lányok legfeljebb Amszterdam kuplerájkirakataiból kapnak képet a jóról. És soha sem fognak máshonnan. Soha! A kapitalizmusnak nincs alternatívája, de ez az asszony rákészülés nélkül mesél egy halom történetet, melyek közül egy is elég, hogy indulatba jöjjön az ember. Az emberarcú kapitalizmus, az kéne, de hát nem állunk jól. Itt és most, mi pedig különösen nem. A tragédia, a kín, a megaláztatás nem a véletlen hiba, hanem rendszertermék.
Kálmán says:
dec 23, 2012
“nyomort, az elnyomorodást nem megszüntették, hanem exportálták”
Ez nem így van! Amit írsz, az a szokásos antiglobalizációs narratíva (“Nem leszünk gyarmat!”) Nem tudsz olyan, a fejlett nyugati civilizáció által érintetlen társadalmat említeni, ahol ne lenne legalább akkora a szegénység.
A nyitott határok, az internet stb. természetesen jár hátrányokkal is, mert pl. jön a kábítószer és szervezkedik a terrorizmus, de ezerszer több előnyt is jelent.
Az amszterdami magyar prostituált ugyanolyan munkavállaló, mint a kicsábítottt csúcsmenedzser. Esténként a második az első ügyfele.
Amit – szerintem – általában nem értenek, hogy az ami van, az nem a rendszer (kapitalizmus) válsága, hanem egy válság a kapitalizmusban. Amikor eltévedsz az erdőben, még nem biztos, hogy a térkép (a rendszer) a rossz.
Luczifer says:
dec 23, 2012
A kapitalizmus nem űzi el a boldogságot. Dánia a világ legboldogabb országában kapitalizmus van miközben nem fosztott ki senkit, nem szennyezi a világot, nem adja kilóra polgárait, a szexipart is kordában tartja – egyébként a hollandok is igyekeznek – összességében nem okoz több kínt, mint amennyit muszáj, s ezzel együtt vonzza a befektetőket, megőrzi versenyképességét. De e mögött ott az erkölcs, és az erkölcsöt napi gyakorlattá tevő középosztály, ami nem az úri nyárspolgárok és a nomenklatúra Frankensteinjei, mint nálunk. Mert nálunk ők írják a történelmet s teszik tönkre a világot, az ő tehetségtelen, versenyképtelen, de örökké éhes kapitalizmusuk rendszerszerűen űzi el az életet. Másutt mások. Nem lehetetlen a jó, de még nem rendszer. Pontosítok; nem dőlt el a jó javára a verseny. És pillanatnyilag nem állunk olyan jól. Nálunk biztosan nem.
Kálmán says:
dec 23, 2012
Minden szavaddal egyetértek.
Ezért szoktam írni, hogy “még középtávon sem lehetünk optimisták”. Bármikor történhet bármi. Én (tőzsdei szempontból nézve elsősorban) rendkívül pesszimista vagyok 2013-at illetően.
Minden önkényuralomnak ugyanaz a vége: megy, megy, megy, majd összeomlik. Ha ez nem következne be 2013-ban, akkor legkésőbb 2014-ben örökre(!) el kell zavarni a Kedves Vezetőt. Utána is kétesélyes a dolog, de ha marad, akkor ez az esély nulla.
vargarockzsolt says:
dec 22, 2012
Szép ez a vers. Ugyanakkor nem gondolom, hogy a keresztények elfogadnák, hogy Isten hátat fordítana a szegényeknek, a megalázottaknak, a megnyomorítottaknak. A kereszténység erkölcsi és társadalmi tanításai e tekintetben elég egyértelműek – még ha az egyházi intézményrendszer gyakorlata esetleg mást is mutat. (Gondolom ezt annak ellenére, hogy nem vagyok hívő.)
Egy olyan világban, ahol a vallás szerepe mindinkább a lelki szférára korlátozódik, és ahol az ember magára vállalja a felelősséget a földi lét igazságosságának megteremtéséért, megoldhatatlan feladatokkal is szembesülhetünk. Ilyenkor a felelősséget nincs hová tovább hárítani, Luczifer nem szembesítheti Istent az emberi világ gyarlóságaival, mint azt például Saramago tette a Jézus Krisztus evangéliuma című könyvében. Luczifer ilyenkor rendszerkritikus lesz, és a kapitalizmust ostorozza.
Erkölcsi felháborodását megértem, osztom, és ezen túl neki és a Világ Ma szerzőinek boldog Karácsonyt kívánok!
Vera says:
dec 22, 2012
Az Isten áldjon meg téged Luczifer.