A Magyarok a világ nyolcezresein Kancsendzönga-expedíciója tragédiával végződött. Erőss Zsolt és Kiss Péter a sikeres csúcsmászás után nem tudtak visszaereszkedni, a hegyen rekedtek s életüket vesztették. Az expedíció vezetője szerint mindketten nagyszerűen teljesítettek, de ilyen a hegy. Egy pillanat alatt megfordul egy szituáció és egy banánhéjon is el lehet csúszni. Zsoltnál kevés volt a víz mondta.
A banánhéj a zabolátlan vágy
Ahhoz, hogy egy tragédia bekövetkezzék a legritkább esetben elég egy banánhéj, a tragédiához azok sorozata kell. (Banánhéj = malőr, pech esetleg véletlen figyelmetlenség, óvatlanság.) Az expedíció végzetes napján a csúcstámadást végrehajtó mászóknak vészesen sokat kellett teljesíteniük, amit teljesítettek ugyan, de sokára értek a csúcsra, kimerültek, nem maradt se elég energiájuk, se elég idejük az ereszkedésre. 8000 méter felett pedig nincs pihenés, mert a pihenés nem segíti a regenerálódást, hanem az életben maradás esélyeit csökkenti. Aki leül, az meghal. Kevés volt a vizük, a szervezetük a nagy hidegben dehidradálódott, mozgásuk koordinálatlan lett, szemüket a fagy gyilkolta. Az expedíció – ki tudja miért – nem biztosította a serpák segítségét, az úton – ki tudja miért – nem voltak kötelek, amikor látszott a baj nem volt, aki menthetett volna, stb., stb.. A banánhéj maga volt a realitásokkal nem számoló vágyvezérelt expedíció. Mi megmutatjuk! A tudósításokat, a blogbejegyzéseket olvasva keserűen meg kell állapítsuk a hegymászók képtelenek voltak a valóságot, a lehetséges veszélyeket helyesen megítélni, a projektet nem uralták, hanem megpróbálták átvészelni az eseményeket, és szinte minden józan értelmi kontroll nélkül, vágyképektől vezérelten mentek, csak mentek, mentek, s lapot húztak a tizenkilencre.
Azt hallják, amit hallani akarnak
Fortes fortuna adiuvat! A bátraké a szerencse! – mondjuk a latinok után. De a latinok nem ezt mondták. Ők azt mondták, hogy a szerencse az erőé, az erősekhez pártol a szerencse. És itt az erő, az erősek alatt nem a muszklit, hanem valami olyat értettek, mint mi az én-erőn, vagy éppen az autonómián értünk. Olyanokhoz pártol a szerencse, akik képesek megoldani a saját problémájukat, akik megértik a világot, akik tudják és számolnak azzal, hogy a dolgok nem felfele esnek, hanem lefele, akik uralják az előttük álló feladatokhoz szükséges ismereteket, képesek önállóan, a siker reményében kezdeményezni bla, bla, bla. Ezek az emberek azért erősek, mert a képességeikre, lehetőségeikre építve élik az életüket. A latinok azt mondják – azoké a szerencse, akik nem igénylik a szerencsét! Itt meg van, aki azt hallja; légy bátor, húz a tizenkilencre. Játssz a mázlira! Ez az út a dicsőség felé!
A kudarcnak ágyazás
A siker zálogaként szolgáló én-erő legnagyobb ellensége a túlzott bizonyítási vágy, vagy ha tetszik, a kisebbrendűség érzés, és a szerepteljesítésben való bizonytalanság. Ha ez a két kondíció adva van, akkor az én-erő helyett a vágyak vezérelnek, és a valóság, legyen az bármilyen minőség, nem bír jelentőséggel. Csak a cél, a siker érdekes, a kívánt esemény bekövetkeztét hozó technológiai rend érdektelen, figyelmen kívül marad, nem ehhez igazodnak, hanem a vágyakhoz, a vágyak kielégítéséhez. Az én-erő nélküli becsvágy meg impulzív viselkedést generál, s a cselekvő maga lesz az önmagát és társait veszélyeztető elszabadult hajóágyú. Nem mérlegel, nem veszi figyelembe a szabályokat, nincs szakmai fegyelem, nincs rend, itt nagyokat álmodnak, nekilódulnak és … és nem jönnek vissza a hegyről. Ez a szabálytalan célkövetés divatos szóval élve az unortodoxia világa, ahol valójában a megadáson kívül semmi se sikerül, ahol a kényszerítő körülmények nyernek, de aztán mindent “helyére rak” a képzelet, s hőssé lesz a hősködő, s lovas szobrot kap a lúzerek királya. A poézis iránt fogékony közönség meg meghatottan Vass Albert Álomtündérhez írt sorait szipogja „Add a kezed, úgy halkan, csendesen. Te nem lettél még hozzám hűtelen.” És Álomtündér most sem lesz hűtelen az ő édes közönségéhez a lejsztolja az álom dicsőséget, íme a magyar virtus; a zord Kancsendzönga rideg ormain két hullával több. Élhetnének, de nem élnek.
Trackback link
http://vilagma.hu/nemzet/magyar-virtus/trackback/
6 komment
Vera says:
jún 2, 2013
Én ezt másképpen látom. Erőss Zsolt és Kiss Péter felnőtt emberek voltak, döntöttek. Így döntöttek. Nem gondolom sem hősnek, sem ostobának őket. Emberek voltak. Te is az vagy, én is az vagyok. Amikor nem kötöd be magad az autóba, döntést hozol. Amikor nem megyek el orvoshoz, döntést hozok. Kerül, amibe kerül. Így látjuk jónak. Ez nem unortodoxia, hanem maga az ember.
Luczifer says:
jún 2, 2013
Ha még egyszer valaki azzal jön, hogy egy álló autóban nem kötöm be magam, isten bizony azonnal felkötöm magam! Mint maga az Ember! A maga ortodoxságában!
Egyébként nem ostobáknak néztem őket, hanem vágyvezérelteknek, akik ostobán viselkedtek. Azon a nap tucatjával jártak ott hegymászók, akik fel is mentek, meg le is jöttek. Csak ők nem húztak lapot tizenkilencre.
Vera says:
jún 2, 2013
😀 😀 Ez csak egy példa volt. Ha most el akarnám pszichologizálni a dolgot, azt mondanám, mindenki vágyvezérelt. De nem akarom.
Szerintem innen megítélni, ki és mennyire húzott lapot, és pláne ő hányasnak látta a lapokat, nem nagyon érdemes. De ez az én magánvéleményem. És nem biztos, hogy igazam van. De szerencsére ezt még megengedhetem magamnak.
Kálmán says:
jún 2, 2013
Agyödéma, amely mentálisan és fizikailag is azonnal ledönti az embert. Aklimatizálódni nem lehet hozzá tökéletesen, az ember nem ilyen körülményekre lett megtervezve. 8000 méter felett bármikor bárkinél kialakulhat. Az oxigén hiány az az egyetlen speciális körülmény, ami miatt ilyen magasságban más hegyet mászni, mint lejjebb.
Tanulságos interjú a lenti segítővel. Nagyon nem volt pénzük. Ez is benne lehetett, hogy – még 7600-on – nem a visszafordulás mellett döntöttek. “Mikor kalapozok össze újra ennyi pénzt?”
http://4bakancs.com/post/51878619810/telefonos-interju-kollar-lajossal-a-magyarok-a
Az országúti előzgetés , “csak most, mert sietek, legközelebb időben indulok”, nekem saját élmény. Hajlok Verával egyetérteni.
Luczifer says:
jún 3, 2013
Az expedíciónak nincs elég pénze, de nem a célokon változtat, hanem a szakmai szabályokon, a biztonságon spórol, azaz vágyvezérelten vállalja a veszélyt, s bemutatja a magyar virtust, köznapian könnyelműsködik. Ami már annyira magyar, hogy itt természetesnek tűnik. Pedig nem az. Vannak, akik nem halnak bele céljaik elérésébe. Még népek is vannak ilyenek!
Bognár László says:
jún 3, 2013
Ennek a hozzáállásnak nagy hagyománya van minálunk! Mária Terézia idején a magyar nemesek hozzáállása is ez volt: életünket és vérünket – de zabot nem!
Vagyis életünk és vérünk nem ér annyit, mint a zab, amit a csatára készülő lovaknak kéne adni!
Hősi kiállás – 1848 – a bukással “értékesebb ünnep”, mint 1867, a kiegyezés. Sőt, az utóbbi nem is ünnep.
Megvan a csúcs – ez a lényeg – hogy a “hősök” belehaltak – az csupán a belénk égett hagyomány mellékes terméke.
(Sajnálom, hogy ez történt. Amúgy Lucifer véleményéhez kell csatlakoznom.)