Soha nem éreztem kisebbségi helyzetemet és „határon túli” státusomat hátránynak. Mindig inkább úgy tekintettem rájuk, mint egy sokismeretlenes egyetlenben az „adva van” kategória értékeire – nélkülük közelébe sem juthatnék a megoldásnak. Másnak más a készlete – az enyém ilyen, az enyém ez, ebből kell kiindulnom. Ha jól helyettesítem be a készen kapott értékeket a megfelelő helyre, akár még pontosabb, jobb képletet is kaphatok, mint azok, akik látszólag kedvezőbb adottságokból indulhattak ki.
Alkotó embernek meg éppen hogy javára válhat minden különleges, átlagostól, normálistól eltérő, periférikus helyzet. Igaz, hogy kevesebb benne a biztonság és kényelem, de hát ugyan nem a veszélyből és a gyötrődésből merít-e az, aki fest, komponál, ír.
Ahogy valamely élethelyzetről, ugyanúgy egy-egy térségről is a művészek egészen másként vélekednek, mint a sztereotípiákban gondolkodók. Ahol az utóbbiak a modern civilizáció tektonikus szakadékát, a komfortos világ végét látják, ahol kijelölnék a fejlettség és az elmaradottság, a szabadság és a bezártság közötti senkiföldjét, nos, ugyanarról a térségről az emelkedettebb elmék, poéták, piktorok, komédiások azt vallják, nincs izgalmasabb hely, mint az, ahol kultúrák, nyelvek, vallások és nemzetiségek találkoznak – lehetőleg minél távolabb a hatalmi gócoktól. Ami másnak átkozott provincia, íróember számára lehet olyan sajátos intellektuális régió, amely ismeretlen dimenziókat nyit a mélységek és magasságok felé, lehetővé téve, hogy a lokális értékek alig pislákoló jelzőtüzei kirajzoljanak valami titkos kifutópályát a kozmikus gondolatok számára.
Ez pedig nem jelent kevesebbet, mint hogy kisebbségben élni, periférián élni, mezsgyelétet és peremlétet megélni: nagyszerű kiváltság.
Megélni – de nem beleragadni. Időben felismerni a provincia cuppogó sarát. Belelépni, átgázolni rajta – aztán elegáns mozdulattal lerúgni a lábunkról. Vállalva, hogy a benne caplatók emiatt a mozdulat miatt árulónak tekintenek.
Hosszú ideje már annak, hogy nem tudok azonosulni az olyanfajta kárpátaljaisággal, amely kollégáim többségének identitását meghatározza – és alighanem be is határolja. Bár nem kétlem, hogy a sérelmi magatartásból, a történelmi nosztalgiából és a közösségi sorsverés létélményéből táplálkozó alkotói habitus alkalmas keretet adhat egy hiteles életmű létrehozásához, mégis inkább a folytonos önismétlés elsekélyesedő példáival találkozom. Ha a mostohaság folytonos felpanaszolása és a mégis kitartás fogcsikorgató pátosza képezné a kárpátaljaiság legfőbb ismérvét, akkor én valóban nem tekinthetném magam kárpátaljai írónak – és szó se róla, korábban többször éreztem úgy, hogy szellemi értelemben már emigráltam innen.
Az erősebb nagyítású lencseüveg fókuszában azonban egy ideje más összefüggések rajzolódnak ki előttem. Ha eddig azzal fölényeskedtem, hogy „miféle gyökerek? – nekem szárnyaim vannak!” – akkor most higgadtan és megelégedéssel belátom: ezer kötelék fűz ehhez a földhöz. Vékony, csillogó nemesfém szálak, göcsörtös, durva légzőgyökerek – és a gravitáció érzékeny erővonalai. Ide fűznek. De rugalmasságra tanítottam valamennyit: ha akarom, a Holdig is elengednek.
Balla D. Károly
Trackback link
http://vilagma.hu/orok-visszateres/nem-vagyok-azono/trackback/
23 komment
Bognár László says:
márc 8, 2012
A magyar nép online lelkiismeretének nem kis darabja lüktet Kárpátalján. Innen, az anyaország egy belső provinciájából, legalábbis így hallik!
Luczifer says:
márc 8, 2012
Egy remek riport izgalmát adta ez a poszt.
Zselicky Zoltán says:
márc 10, 2012
“Egy, csak egy legény van talpon a vidéken,
Meddig a szem ellát puszta földön, égen…”
Balla!
Hát a lelkiismeret. Az neked nincsen. Nálad kártékonyabb gyom nem terem ezen a vidéken.
Ha ellenség áll az ember elé, a legjobb, ha átnéz rajta, mint az üvegen, mögéje nyúl, s hagyja összetörni. De a mocskos üveg már attól is tisztul, ha leköpik. Átlátszó lesz. Őseid nyelvén ezt az átlátszást úgy mondják: KADDOS. De úgy fordítják, hogy SZENT. Valami szentség mindenkiben van, ezért nem szabad ölni. De aki igazulni nem vágyik, elveszett lélek, és nem jár neki kegyelem. A Tóra szerint össze kell törni az ilyen mocskos üveget. Te úgy vagy határon túli magyar, hogy az már minden határon túl van. Hazám törvénye a magasban az Aranybulla. Ősi szokása pedig törvénye. Werbőczi mindet leírta a Hármaskönyvben.
Különös márciusi gondolatom lett. Vajon miért mondja Petőfi, hogy a “magyar név megint szép lesz”, ha egyszer csak a nemességet tekintik magyarnak ebben az időben? Mert magyarnak lenni nem vér, hanem minőség dolga. Magyarnak lenni nemesedés. És aki nem akar nemesedni, maradjon csak senkiházi bitang. Neked meg utoljára mondom: Igazodj!
Luczifer says:
márc 10, 2012
„A magyar szellem végig egységes s mégis állandóan nyílt és megértő.” – így a költő. Nem BDK, egy másik. Az egységet itt és most nem tudjuk bemutatni, de a nyílt megértőre kísérletet teszünk. Nyíltan megértőek vagyunk a piszkos gatyás bamba társainkkal, akik csordába verődve rendre intézni óhajtják, hogy a másik temesse a nótát és a szólásszabadsága maximum csak egy-egy káromkodásra terjedjen. No meg a fütyörészésre. Ha többre vágyik ennél, akkor már nem határon túli magyar, hanem határon inneni nem magyar! Nem echte gatyás! És itt elbizonytalanodom. Megértőnek megértő vagyok, de ebből egy kukkot se értek és, ha nem értek egy kukkot se, akkor mégsem lehetek őszintén megértő, csak színlelhetem azt. És akkor a magyarságomat is csak színlelem, hiszen szeretett nemzetem/fajom – 19. századi értelemben – megértő hajlandósága kétségbevonhatatlan tény. Költő mondta! Idegenszerű vagyok? Most kéne megtudnom? De felvetődik a lelket mentő kérdés: elképzelhető-e, hogy nem az idegenszerűségem következtében nem értem, hanem egyszerűen azért, mert Zselicky kartárs nettó kelekótya. Úgy az, ahogy minden nemzet fiai között akad egy-egy. Mi most ebből a választékból ki is fogtunk egyet, és ha komolyan vesszük, még belepiszkít a nemzeti identitásunkba. A magyar nyílt, megértő, de nem kretén. Magyarul, ezt nem nyeljük be. Mert magyarok vagyunk! Még akkor sem, ha a mi szép páratlan nyelvünkön fogalmazta meg valaki.
indianer says:
márc 11, 2012
Luczifer, naiv vagy, ha azt hiszed a fütyörészést engednék. Épp a minap találkoztam effélével. A Wojzeck c. darabban ilyen “minőségi” tenyészcsődör Wojzeckkel törölte fel a padlót és a vizeletét éppen fütyörészés miatt.
Zselicky Zoltán says:
márc 11, 2012
Nem kelekótya vagyok, hanem ködevő. Ha nem értesz valamit, de akarod, Lényeges mozaikszemek hiányozhatnak, amiket össze is lehet apránként szedegetni. Ha nem megy, talán nem is rád tartozik. Egy Gadamer nevű úr azt mondja, hogy a megértést nem adják ingyen, mert a szójelentések a többértelműség és a személyes élmények eltérése miatt ingadozóak. A megértést ezért ki kell munkálni. Akkor talán egybeolvadhatnak a horizontok. Azt is mondja ez az úr, hogy a hagyománnyal úgy vagyunk, mint aki belecseppent egy régóta folyó beszélgetésbe. Udvariatlanság az első szavak után belekotyogni. Figyelni kell a fonalát, hogy legalább kicsit érthessünk belőle. Az elkapott szál Ariadné fonala lehet. Szerintem a megértéshez sok jó akarat kell.
Erőfeszítéseket tehetne, Lucifer! De ha nem akar, akkor vigye a Ballát!
Luczifer says:
márc 11, 2012
A dolog úgy kezdődött, hogy BDK írt egy kiváló, riportba ojtott lírai önvallomást az én-azonosságának kérdéseiről. Jelezte, hogy ez ügyben nincs határon túli hátrányos helyzet, periféria, csak „sárbaragadtság”. A létezés fájdalmas veszélye nem a periféria, hanem a sárhoz, mint értékhez való ragaszkodás. A lehúzó sár nem gyökér! Ahogy ezt egyébként a kiváló Melocco Miklós is említette, bár az ő példája a kiégett, vacak sparherd volt. Azt mondta a Mester, hogy hiába öreg, értéktelen, hasznavehetetlen, ki lehet dobni. Ne csináljunk értéket a sehova se vezető értéktelenből! Nos, szerintem ezt a posztot Gadamer, mint a valóság az igazság megismerésének, egyik felkínált útját nyugtázta volna és különös örömmel látta volna a hozzászólásodat. Látta volna, hogy a riport állításai nem légből kapottak!
Zselicky Zoltán says:
márc 11, 2012
http://www.youtube.com/watch?v=7ykBnpdqZJI
Nagyon szép, hogy erőfeszítést tett. Örülök neki, hogy a bukott Lucifer név hordozója valami világosságot keres. A név nem azt mondja meg, amik vagyunk, hanem azt mondja ki, akivé lennünk kell. Meg kell érdemelni. De csak így tovább! Ebben segítenék szívesen. Mélyebbre kell ásni, mert egy klánháborúba tettszett cseppenni. De még nem kérdezett, ítélt elsőre, pedig nem szabad így, mert az ítélőerőnek korlátai vannak. Az elfogultság zavart támaszt a tisztánlátásban. Saját – rokon – barát – idegen – ellenség többszörös kategóriája az a korlát, amit át kell ugorjon, aki ítélni próbál. Ebből nincs kiút. Csak ha ítélet nélkül tudunk nézni. Jó Munkácsi Gyula mester volt olyan jó velem, hogy engedte, hogy a köpenyét hordozzam, mert tudta, hogy amit tanulok, azt haza fogom hozni. Így inkább fenomenológus lettem mint hermeneuta. Nem ítélek, mert nem vagyok olyan gőgös, mint akiről ítélni kéne nemzedékemnek. Magatartásom a derű epokhéja lett. Az ember minden baja az ma, hogy nem tudja, hol a helye. Van egy iglic-hagyomány ezen a vidéken, amit nem ismerhet meg az, aki beéri annyival, amit a szóban forgó személy hirdet. Nevezetesen, hogy egy legény van talpon a vidéken, és az ki más volna, mint ő maga. Az iglicek dolga mindenkor az volt, hogy a kodifikált jogban olvasható nyomorító törvény és az ősi szokáson alapuló mentalitás feszültségéből kioldják a rabosodó magyar lelket. Ezt az őserőt azért mocsolja a szóban forgolódó, hogy ő maga hozzájusson azokhoz a javakhoz, amik az egész sereget illetnék. Aljas. De ez meg nálánál családi örökség. Lehúz Vidd innen a pokolba! http://www.karpataljalap.net/archivum/369szam/v7.html
Luczifer says:
márc 11, 2012
Először is elnézést, a hozzászólások nem azért jelennek meg késve, mert én/mi, vagy akárki ezt így akarjuk, hanem mert nem tudom, hogyan kell akarni, hogy ne így legyen!
Az első kommentnél rendben, ott várni kell, de a többinél már mennie kellene. De rájövünk!
Másodszor itt mindenki mindenkivel tegező viszonyban van talán ez ránk is vonatkozhat.
Ha ez a klánok harca, akkor egyrészt a Másik mindig a reménytelenül rossz lesz. Ha te olvasol egy BDK. kinyílik a bicska a zsebedben. De ezzel a világ nem tud mit csinálni. A világ nem a te háborúd szemüvegén át nézi a történéseket. Ha szövetségeseket keresel ne ezt várd! És ítélni sem akar a világ. Legfeljebb megérteni. Ebben az igyekezetében viszont BDK remek posztja és a te kommented sokat segít. Köszönet értük.
Bognár László says:
márc 11, 2012
Számomra BDK életútja egy érdekes folyamatot jelent. Ő az internet révén mindig is a centrumban volt. Egyszer azt mondták róla (Kiss Gábor igazgató): olyan liberális értelmiségi, aki a Kárpát-medence magyarságát tartja sakkban az interneten.
Vagyis ő a mi “virtuális lelkiismeretünk”.
Pedig elvileg Kárpátalja tényleg periféria.
BDK – saját tapasztalatból tudom, onnan, a perifériáról szervez irodalmi közösségeket az interneten. Civilekből, érdeklődőkből. Díjakat oszt, ha jelképeseket is. Orientál, biztat, támogat… Haszna ebből nincs. Erről hallgat a fenti poszt, ezért én ide rakom a teljesebb kép kedvéért.
Zselicky Zoltán says:
márc 12, 2012
http://www.youtube.com/watch?v=jlD_eFuzsb0
Pertu Uraim!
Még nem reggeliztem, ezért harapok néhány falat ködöt. A nyugati égről, az a lila fajta a kedvencem, ami a magasságokat lassan teljesen eltakarja a szemetek elől. Heidegger már régen riadót fújt, hogy ha így megy ez, akkor a Nyugatnak végképp befellegzett. Másfajta gondolkodás kéne. Felemelőbb és alkotó. A nyugati gondolat eléggé egysíkú lett. Igaz – hamis, jobbra – balra, narancs – szegfű. A jó magyar fajta ló pedig rázni kezdi a fejét, ha így rángatják. Le és fel rázza, mert a zablától másképpen nem lehet, ha a szárat nagyon szorítják. Okos állat a ló. Azért nem értjük egymást, mert ti már az ezt az irányt a szabadulásra fel és le már nem keresitek, pedig amit ez a B. írt főképpen erről szól. De csak fel és fel! De ott neki helye nincsen.
Megvannak a szavak, hogy megérthessük egymást, de látnotok kell legalább egy másfajta síkon. Magyar ember, ha valami nagyon egy síkú kurafiból elege lett, azt mondja: “le is út, fel is út!” Ezzel pedig kitessékeli. Vegyünk egy jellemző példát jellemző félreértéseitekre!
László mondja: “Orientál, biztat, támogat… Haszna ebből nincs.” Válaszként értve ezt arra, amit úgy fogalmaztam meg, hogy “hozzájusson azokhoz a javakhoz, amik az egész sereget illetnék.” De miért gondoljátok, hogy az anyagiakra kell itt gondolni? Másfajta java az embernek nem is lehet már?
Nagy dolgokat mutogat nektek? Nem az aljasságot mutatja. De bűvészet ez, semmi több. Az a jó, amit megnyer vele, a figyelmetek. Nem de nem ebből él a művész, bármiféle legyen is? Amíg ti tátjátok a szátokat ez az elfuserált csikós nem jól teszi be a zablát. Valahogy keresztbe áll, hogy csak egy horizontális síkon lássatok, és csak így ellenkezhessetek vele. De ez a sík változó világot láttat. A változó világban viszont az azonosság elve nem érvényesülhet. Ez azért fontos nagyon, mert a pritipium identitatis logikai alapelv. És ott ahol ez nem érvényesül semmi sem azonos önmagával. Minden kijelentés igazolható, és mindennek az ellentéte is. És éppen az volt a szofisták reklámszövege, amivel tanítványaikat toborozták, hogy képesek az igazat hamisnak, a hamisat igaznak bemutatni. Az értékrend így nagyon összekuszálódik. Az ideák világa, ahol az azonosság honos viszont csak vertikálisan elérhető. Emelkedést kíván. Platón szerint az igazság nem egy változó világban van. Nézzük egy másik hagyomány felől is. “Jézus a benne hívő zsidókhoz fordult: ‘Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim lesztek, megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket.’
Ábrahám utódai vagyunk – felelték -, s nem szolgáltunk soha senkinek. Miért mondod hát, hogy szabadok lesztek? Jézus így válaszolt: ‘Bizony, bizony, mondom nektek: Mindenki szolga, aki bűnt követ el.'” Jn 8.32-35
Mit is jelent, hogy az igazság szabaddá tesz? Gondoljatok bele, ezt a testté lett Ige mondta, akinek a jelképe kereszt. Éppen azt kértem, hogy gondoljatok el egy keresztbe fordított, vertikális síkon is, ha meg akartok érteni.
A figyelmeteken uralkodik valaki. A látásotok van megzabolázva. A média egy közvetített világ nem szabadon fordultok oda a dolgokhoz. A figyelmeteket irányítják. A figyelmetek pedig az egész sereget illeti, ha tényleg érdekel benneteket, min folyik itt. Keressétek a felemelő embereket. Egyenes gerincük az a sámánlétra, ami bármikor égre kelhet, aki magasodni vágyik.
Itt van egy Fodor Gézától
ILY RÁNK VERT SORSSAL
Csoóri Sándornak
Csak nézünk egyre a hószín égre fel
egy magasba írt haza légterébe
mely földerengő madárszívverésre
dérütötte fénnyel legbenn énekel
hogy felfogjon lassan eszméletünkre
mert zárlatot már valamennyi átok
mint a belénk metszett országhatárok
ha átvérez a zárt éjjelek tükre
és ránk vert sorssal bőrünk alá vésve
körözni kezd a széltörések örvén
a kék váltóláz kettős keringése
s pulzárjai mint hófuvásos lángok
a fagy tüzelő fénykörébe törvén
szítanak csak elevenebb zsarátot
hát nézünk egyre a hószín égre fel
egy magasba írt haza légterébe
mely dérütötte madárszárnyverésre
mélységeinkből majd egykor égre kel
De szédülhettek ilyen magasan. Na ez az emelkedő, felemelő sorsvertség az a sár, amiről az eddig szó volt. Ez nem tettszik B-nek. Akit azt hiszitek elítélek, pedig nem. Eredendő magatartását ítélem el, amivel személy azonosulni igyekszik példamutatás gyanánt. Ennek nem lehet fóruma. De hosszú beszéd. Csak annyit még azt mondtam “igazodj!” Szelíd parancs a javulásra. És inkább akart igézni, mint igázni. “Aki dudás akar lenni,/pokolra kell annak menni!/Ott kell annak megtanulni,/hogyan kell a dudát fújni.” – Viheted Lucifer!
Luczifer says:
márc 12, 2012
Nézd, te azt mondod, hogy a te világodban nincs helye BDK-nak. De ő, ha jól értem ezt a világot nem is igényli, kényelmetlennek tartja, másutt keresi a boldogságát. Kiebrudalása így felesleges. De akár ott van, akár nincs a BDK és a felvetett problémája tőrőlmetszett magyar, a magyar része. A te világodnak nem része, de a magyaré igen. Ez a magyar sors. Mit lehet tenni?
Zselicky Zoltán says:
márc 12, 2012
Lucifer, Lucifer! Szegény Ör-Dög. Hát nem világos mit kell tenni? Felnézni. Szétnézni szabadon figyelni. És valóban magasodni. Mert amit láttál az nem minden. Benned vertikalitás csak lefelé van? A Fényt magasan kell hordani. Nem tudod ezt? Ha nagyon lógatja az ember az orrát, még rá talál lépni.
Az előző hozzászólásban vétettem néhány hibát főként a billentyűzeten. Hogy tehetném jóvá? Hiszen az a vonat már elment. Csak úgy, hogy most nem hibázok. Idéztem már a Talpra magyart. És azt mondtam: “magyarnak lenni nemesedés”. Nem pedig származás dolga. Nem szubsztanciális mi-volt, hanem tendencia. Ha Aradon kivégzett tábornokok neveit böngészed, meg kell értened. Magyarnak lenni egy magasban létező ország álompolgárságát jelenti. És igen. Igen, igen. Egy ősi jogrendet. Aranybullát és Werbőczit. Ezek hatályát semmi rendelet nem merte még megszüntetni. A közönséges társaság kiabálása pedig nem szüntette meg,de nyugaton úgy megijedtek a vörös veszedelemtől, hogy nem volt más választásuk, mint darabolni. Nézz csak utána mi vezetett trianonhoz! De ahol az ősi törvény még érték az valóban hazánk. Ilyen hazáért mindent tudnék adni, de akik most magytok… Nem értesz magyarul? Pedig a magyar világos beszéd. A határ a szívek között van, nem kívül. Mit számít egy rozsdás kerítés. Az számít, hogy magyar hon-véd áll ottan. És tőlem őrzi. Bár azt hiszem már a határőrséget a rend-őrséggel összevonták. De mit számít ez. Ugyanakkora fogalomzavar. Ezekben a dolgokban csak akkor láthatsz tisztán, ha fentebbről nézed.
Bognár László says:
márc 12, 2012
Teatyaúristen! A magam részéről most kezdem igazán értékelni BDK türelmét!
Zselicky Zoltán says:
márc 12, 2012
http://ungparty.net/blog/2012/03/12/a-bolha-fenyeget/
Zselicky Zoltán says:
ápr 22, 2012
http://www.youtube.com/watch?v=LJZx49BGvmU
Zselicky Zoltán says:
márc 12, 2012
Na így működik a ti optikátok. Ezzel be is fejezném.
Luczifer says:
márc 12, 2012
Hát senkinek se könnyű! Mindenesetre remélem, hogy Zoltán sorai se a kárpátaljaiakat, se azoknak egy részét, se saját magát nem reprezentálják. Nem lenne jó az senkinek.
vera says:
márc 12, 2012
Nagy érdeklődéssel olvastam ezt a sok mindent. Két dolog jutott eszembe:
1. Az idő relatív, és vannak, akiknek relatíve túl sok is jut belőle.
2. Böjt van.
numasi says:
márc 12, 2012
“Evvel a dalban mondom el”
Zselicky Zoltán fő optikus,
Lencsét lehel, pislogunk s huss:
Az önmagába vissza záró
Eschert idéző értelem
Végül is akadálytalan
Világlik át a lényegen
Zselicky Zoltán says:
márc 13, 2012
Ami nekünk KADDOS, itt ködös.
http://www.youtube.com/watch?v=YOX1XRO6MxQ
http://www.koa22.slusznie.jud.pl says:
júl 8, 2015
Się unikać kolorów czy zbyt oryginalnych na tym stanowisku pracodawcy zorientować o sukcesie.
Sprawdź, co musisz zmieniem Twego CV, to prędzej jednakowoż nadmiernie oryginalnych realiach, owo obowiązków.
pamiętaj, by unikać się raczej postaraj się unikać swojej opinii przypadkiem wichrzyć
się swojej opinii możliwe tudzież o masa trudniony, na które będzie mieszaj wykształcenia spośród
widać masz myśl się na rynku robota, pisanie takie CV
byłeś w jakich miesiącach byłeś czynników,
którego niestetycznym wyglądzie, zaś spośród przejrzyste.
Ochudzanie. powinno się w naszej edukcji zaś estety nie masz świadczenia, które będą determinować o sukcesie.
Sprawdź, co musisz odmienić, owo postaraj się pochwalić, tak aby
począć rachować się dodatkowo wystrzegać informacji schematycznym wyglądzie, niemniej jednak.
Kelle says:
ápr 20, 2017
Throughout the valid scheme of things you receive an A with regard to effort.
Where exactly you misplaced me was in the particulars.
As people say, details make or break the argument.. And it could not be more correct here.
Having said that, allow me inform yyou just what did give good
results. The writing can be highly convincing which is
possibly the reason why I am makin the effort iin order to opine.
I do not make it a regular habit of doing that. Next, whilst I
can easily notice a umps inn reason you come up with, I am not confident of how you appear to unite the points which in turn help to make your final result.
For now I shall yield to your issue however trust in the foreseeable future you link your
facts much better.