Szülővárosom egyik büszkesége a Tudományos és Művészeti Komplexum, amelyet az ungváriak egyszerűbben hol a Tudomány, hol a Művészet Házának hívnak. Az Ung partján álló szerény épület – ellentétben a csernobili 4-es blokkra emlékeztető új színház megalomániás pöffeszkedésével – modern vonalaival is jól illeszkedik a történelmi városképbe. Ennél is jobban szolgálja az ungváriak kulturális igényeit. Nagyszerű működésének egyik szép példája az, hogy az intézmény néhány éve befogadta „az Archipenkót”, s ezzel egycsapásra megszűnt rideg állami intézménynek lenni: falai közé beköltözött az élet és az alternatív művészet.
Az értelmiségi körökben mára ismerősen csengő Archipenko eredetileg kültelki pincehelyiségben kezdte működését undergrund alkotók bemutatásával, aztán különböző szórakozóhelyek mellé szegődött társbérletbe. Amikor az alapító művészek Vereczkey Béla menedzsert és galériatulajdonost kérték fel igazgatónak, biztosak lehettek benne, hogy kezdeményezésük szélesebb teret fog nyerni. Így is történt, a szellemi műhely mára a Komplexum egyik legszebb félemeleti termét és széles folyosóját foglalja el, látogatottsága is jelentős. Kiállítások és irodalmi estek mellett vetítéseket, tudományos előadásokat, kisebb konferenciákat rendeznek, de befogadták már amatőr balettcsoport premierjét is. A sajtó rendszeresen beszámol élményszámba benő rendezvényeikről. Élni pedig termékbemutatókból élnek: az Ungváron is egyre inkább teret nyerő multik egy ideje presztízskérdést csinálnak abból, hogy az Archipenkóban tartsák sajtótájékoztatóikat, bevezetni kívánt termékeik prezentációját. Ez ugyan kicsit ront a hely szellemi renoméján, de még mindig jobb Bosh-porszívókat bemutatni egyik nap, és a bevételből másnap avantgárd kiállítást vagy hangköltészeti installációt rendezni, mint állami vagy más támogatásokra ácsingózva agonizálni.
Pontosan öt esztendeje annak, hogy A Semmi apoteózisa címmel összművészeti és tudományos pörformanszot tarthattam a rangos helyszínen, tavaly pedig könyvbemutatómra is sor került, amely azonban önhibámon kívül sajnos botrányba fulladt.
Szerencsére jó viszonyom Vereczkeyvel nem rendült meg, így módom lesz emelt fővel visszatérni a nagyszerű tettek helyszínére. A igazgató ugyanis befogadta egy újabb prezentációmat. Sőt, sikerült rábeszélnem arra is, hogy az Archipenko-termet egy napra Plágium-teremmé keresztelje át abból a célból, hogy méltó módon itt dedikálhassam Schmitt Pál Doktori értekezés című könyvslágerét abból az elvből kiindulva, amelyet a posztavantgárd nagymestere, Ben Vautier így fogalmazott meg: Minden a saját művemnek számít, amit kézjegyemmel ellátok.
Balla D. Károly
Trackback link
http://vilagma.hu/orok-visszateres/ungvar-archipenko/trackback/
8 komment
Luczifer says:
feb 2, 2012
Bogarat ültettél a fülembe. Ha mondjuk egy 100 euróst aláírok akkor a száz eurós az enyémnek tekinthető. És mert mind egyforma mind. Azt hiszem megoldódtak a gondjaim. A többi címlet a tietek! Élni és élni hagyni!
Bognár László says:
feb 2, 2012
Óh, ha egyszer én is avantgarde művész lehetnék!
Isten bizony aláírnám Schmitt Pált!
vera says:
feb 2, 2012
Bocsáss meg Laci, de én akkor sem írnám alá az úriembert, ha az életem függne tőle. Ellenben egy ezer eurós bankjegyet nagyon szívesen. 😀 😀
indianer says:
feb 2, 2012
Szerintem írja alá SP-t a Mézga Géza vagy a blöki. Ők a Hufnágel Sztevét és Máris szomszédot is kibírták.
Emeleted a tétet? Lucifer még 100-ast szignálna. Tartom! Sőt, emelem!
vera says:
feb 2, 2012
Hát ilyen kis mohó vagyok. De azt hiszem, van 500 eurós is, meg 200-as is. Majd beosztjuk valahogy.
Különben mi a bajod a Márissal????
indianer says:
feb 3, 2012
Jó, nincs is bajom Márissal, viszont nagyon edzett, talán még SP dr.-t is kibírja. 😀
Bognár László says:
feb 2, 2012
Ebben a társadalmi közegben egy aláírt Schmitt aranyat ér! Ehhez képest hol van az euró értéke?! Naugye!