Verspárbaj Böszörményi Zoltán és Jónás Tamás között
2012. május 31. , szerző: indianer 3 hozzászólásTudom, a döntő többségnek hiába mondom, milyen nagyszerű és szép volt ez az est, meg sem hallja, legyint. Tökéletes nem volt. A hangerősítő sikolya, a sikolyt nehezen viselő kutya vakkangatása, a bárpult felől jövő hangfoszlányok, akár el is maradhattak volna… De kinek kell a sterilitás? Talán ha vér folyt volna, kell a steril közeg, de itt szavak, szóképek, történetek, történet töredékek hömpölyögtek. A Margit-sziget egykor Kaszinó néven ismert épülete, ma Holdudvar néven „fut”, mely tágas belső terével, freskó-szerű faldíszítésével a verspárbaj viharbiztos és kellemes helyszínéül szolgált.
Boldog Zoltán „párbajsegéd” Jókai soraival indította a küzdelmet: „Egyszóval, mikor a felek nem vérszomjból, nem dühből keresik a párbajt, hanem kénytelenek azt előidézni, hogy szívök erejét, véleményük tartósságát a halál kapuja előtt is bevallják; rendesen ilyenkor szoktak a párbajsegédek pisztolyt adni a vívók kezébe. Azok hidegvérrel fognak eszmélni, mindegyik el van határozva magát kitenni a lövésnek, de ellenfelére nem lőni. A párbaj végződik nemesen, férfiasan. Az illem kívánatainak elég van téve, a sérelmes kérdés eltemettetik, s azt többé előhozni nem szabad.”
Böszörményi Zoltán egykori vécépucoló és kanadai gyár főrészvényes, jelenleg író, költő és mecénás zakóban, bársonyos, meleg hangszínnel, klasszikus formát hozva nyitotta a párbajt A vers c. költeménnyel, melynek befejező sorai így szólnak:
“…A vers a felszabadításról szól, önmagad szabadítod
fel önmagad alól, a téged minduntalan leigázó valóságból.
A vers a csend, a megismerés, az eldördülő ágyúban a golyó. “
Majd Jónás Tamás egykori intézetlakó, jelenleg költő, író, narancssárga térdnadrágban lépett pástra, s hozta tragédiáit, szűnni nem tudó nyughatatlanságát.
Részlet az Út és erény könnye c. verséből:
“…elmélkedésnek nincs helye
marad a döbbenet
a mindenség nem romlandóbb
de nem is több veled”
A Hajnal volt c. vers záró sorai:
“…Ma elfelejtek minden. A hajszárító csobban,
néma tudok maradni a szenvedéshabokban.
Elhagyom az időt, mint szandálját a gyermek.
Így tesz, akit gyűlölni, szeretni se mernek.”
A párbajtársak sisakrostély nélkül, egymást váltva szegezték verseiket egymásnak és a közönségnek. Az est szem- és fültanúi a rendelkezésükre bocsátott, a verspárbaj 18-18 versét tartalmazó kötetet olvasva követhették az élvezetesen, hatásosan előadott felolvasásokat.
A drámai küzdelmet, az egyes verseket követő szünetekben jó érzékkel választott, többségében dinamikus, néhány taktusnyi zenebejátszások (Eminemtől, Quimbyn át Ghymesig) csillapították, lecsengették, ugyanakkor fokozták és felvezették a következő, összesen 18 csörtét.
Gyorsan elrepült a két óra…, megpihentem, feltöltődtem. A külvilág országnyi „mocsarából” erre a 1,5-2 órára lélegzetvételhez jutottam (még a hátfájásom is elmúlt!). A Margit híd végéig kitartott a felfrissülés, onnantól menthetetlenül elkezdődött a visszasüppedés országos „mocsarunkba”.
De néhány percre még dugjuk ki fejünket a mocsárból a verspárbaj egyik szünetének zenei betétjébe kapaszkodva:
http://youtu.be/68r6fV_Vnt4
Trackback link
http://vilagma.hu/orok-visszateres/versparbaj-boszormenyi-zoltan-es-jonas-tamas-kozott/trackback/
3 komment
Kálmán says:
jún 1, 2012
Ez is jó variáció: költő – zenész párbaj
http://www.youtube.com/watch?v=VxQMIt8wupo
indiáner says:
jún 1, 2012
Igen! Ezen is ott voltam.
Luczifer says:
jún 1, 2012
A párbaj része az agresszió, a fenyegetettség érzése, nyilván a verspárbajé is. A támadás/védekezés eszköze, azaz a fegyver itt az alkotás, amely a beszámoló szerint nem öl, hanem gyönyörködtet.