A múlt heti Élet és Irodalomban a (hívhatom így, azt hiszem) Gerő-Romsics vitához kapcsolódva újabb két cikk jelent meg. Az egyik Tatár György elgondolkodtató írása, mely a Funkcionális antiszemitizmus címet viseli. Ebben a szerző, számomra meggyőző módon, fejti ki, mi az, ami (véleménye szerint) Romsics Ignác szemére hányható ebben az egész ügyben. Tatár György szerint létezik egy un. funkcionális antiszemitizmus, mely, ha jól értem a szerzőt, jellemzi a magyar társadalom egy részét, és a mai magyar történettudomány egyes képviselőit ugyancsak.
De én most nem erről szeretnék írni, sokan írtak, szóltak már az ügyben, egy kívülálló, egy laikus véleményére vajmi kevés szükség van ebben a pillanatban. Akit érdekel a funkcionális antiszemitizmus fogalma, olvassa el ezt a kiváló cikket. Én inkább az írás első mondatát szeretném továbbgondolni, amely így szól.:
“A tudomány nem gondolkodik.” Martin Heidegger ezen állítása, amely a Was heisst Denken? című előadás során hangzott el 1952-ben, a maga idejében meglehetősen nagy vihart kavart.
Ha jól értem, ezt a mondatot annak idején Martin Heidegger leginkább a természettudományokkal szembeni kritikaként fogalmazta meg. Tatár György a cikk első bekezdésében aztán értelmezi ezt a Heideggeri gondolatot, és elmondja, hogy a filozófus szerint a természettudomány “a létezőt … magyarázza, elemzi, fejti ki a maga kontextusában, de a létnek … mint értelmezési horizontnak nem gondol utána. … Ezért a tudomány számára nem válik önálló problémává saját értelmező tevékenységének a tárgyban rejlő forrása.“
Tehát Heidegger tulajdonképpen azt veti a természettudományok szemére 1952-ben, hogy nem gondolkodnak. Mármint nem gondolkodnak úgy, hogy a lét mint értelmezési horizont helyet kapna ebben a gondolkodási tevékenységben. Nos, hogy az ötvenes években miről gondolkodtak a természettudósok, s hogy a tevékenység során a háttérben felrémlett-e a lét alkonyi lilába hajló horizontja, én nem tudom megítélni. Hogy akkoriban pusztán a filozófusok voltak képesek a nagy akció, a Seinsdenken végrehajtására, azt sem. De vannak kétségeim.
Félreértés ne essen, nem azt akarom mondani, Heidegger tévedett. Lehet, hogy igaza volt. De az is lehet, hogy nem. Inkább azon gondolkodom – nem mint filozófus, nem mint társadalomtudós, nem mint természettudós, hanem mint ember – hogy manapság mi a helyzet. Hogy ma mondhatja-e valaki, hogy a természettudomány nem gondol a lét horizontjával, vagy hogy nem merül fel problémaként saját értelmező tevékenysége.
Ha a modern kvantumfizikára gondolok, én színtiszta gondolkodást látok. Ha a modern szerves és szervetlen kémiára gondolok, én a gondolkodást látom. Ha a csillagászatra, vagy a biológiára gondolok, én megint csak a színtiszta gondolkodást látom. Lehet, hogy Heisenberg, Schrödinger, Poincaré, a génsebészet és a higgs bozon után már nincs is értelme ilyen módon elkülöníteni egymástól a filozófiai és az egyéb gondolkodást.
Mondjuk inkább bátran, egy a gondolkodás, és az bizony a lét része, mert ma már egyre megy, fizikai avagy filozófiai problémán gondolkodunk, az Seinsdenken.
De mire jó a gondolkodás? A bármilyen gondolkodás? Hogy tisztelettel kölcsönkérjem Tatár György terminusát, remélhetőleg a funkcionális ostobaság legyőzésére. Úgy gondolom, mégiscsak az iskolák lennének arra hivatottak, hogy ezt a fajta teljes, értelmező, a lét horizontját értelmezési tartományként felhasználó gondolkodást példaként felmutassák a diákoknak.
Jövő hétfőn kezdődik az új tanév. Boldog gondolkodást kívánok mindannyiunknak.
Trackback link
http://vilagma.hu/boldogok-a/a-gondolkodasrol/trackback/
13 komment
Kálmán says:
aug 29, 2012
Hogy jön ide a tudomány? Ha tudományos vitáról lenne szó, nem tudnánk róla, nem szerepelne Gerő vitaindító cikkében a Fapados Alapítvány, nem a galamus.hu-n jelent volna meg, nem kellene Romsicsnak bocsánatkérésre felszólítania Bojtár Endrét, nem lennének ilyen című hozzászólások, mint “Turpis tolmács”, stb.
Ez egy intellektuális nagyon magas szintű, de a gyűlöletbeszéd irányába mutató közéleti vita. Példa az oppozícióra és polarizálódásra, amikor nem a közöst keresem a másikban, hanem azt ami elválaszt. Példa a negatív társadalmi hangulatra.
Mint korábban írtam, Gerő antiszemitázása ugyanaz pepitában, mint a közéletben tomboló antiszemitizmus. Már a vita antréja, ahogy nyitott Gerő, kifejezetten rosszindulatú, támadó, nem konstruktív volt.
Ha a szomszédommal “egyébként jó viszonyban vagyok”, akkor mielőtt följelentem, előbb átmegyek hozzá személyesen megbeszélni a dolgot. Ha előbb feljelentem, akkor az “egyébként jó viszonyban vagyok” kijelentésem hazugság.
Ha a szomszédomat “nem személyében” tartom tolvajnak, akkor névtelen feljelentést teszek. Ha lopás miatt feljelentem a szomszédomat, akkor személyében tartom tolvajnak.
Amikor a szomszédom védelmére kelnek a hozzá “lojális” szomszédok, akkor a tanúként a feljelentést megerősítő szomszéd ugyanúgy “lojális” csak a feljelentővel. Itt téved Tatár.
Amikor a szomszéd első reakciója az, hogy a lopás definiálása előtt kikéri magának, hogy tolvajnak tartják, az természetes reakció. Itt téved Mihancsik.
Amikor így fogalmaz Gerő a Narancsban, hogy idővel “lekopnak a személyes elemek és marad az alapprobléma”, akkor nagyon téved. Koptatni nem az idő tud, hanem ő.
(Nem erre tartunk, jegyzem meg.)
vera says:
aug 29, 2012
Nem mondtam, hogy tudományos vitáról van szó. Sőt, azt sem mondtam, hogy a Gerő-Romsics vitához szeretnék hozzászólni. Azt mondtam, NEM arról szólok.
A tudomány Heidegger miatt jött képbe. Heideggerre pedig Tatár György hivatkozott. Én ezt az első mondatot gondoltam tovább.
Kálmán says:
aug 29, 2012
Ugyanezen az ÉS oldalon szerepel Majtényi Balázs, emberjogi jogász: A múltba nézők felelőssége c. írása.
http://www.es.hu/majtenyi_balazs;a_multba_nezok_felelossege;2012-08-23.html
“A kritizált vagy megtámadott szerző joggal írja, hogy rendezzünk a korszakról konferenciát: mindenki vezesse elő érveit. Ám a számomra meglepő vita és a hozzászólások tanulsága az, hogy egy ilyen konferenciának nem a Horthy-korszak jellegzetességeiről kell szólnia. Az érdemi válaszok keresésénél ebben az esetben a diskurzus résztvevőinek nem csupán az autoriter korszak jellemzőivel, hanem a demokratikus diskurzus szabályaival is tisztában kell lenniük.”
Erről írtam én is. Ez lehetne egy tudományos megközelítés kezdete.
Az arról való beszélgetés, amiről te írsz (“A tudomány nem gondolkodik”) itt kezdődhetne el, de nem tartunk itt.
vera says:
aug 29, 2012
Á, akkor értem.
Kamilla says:
aug 29, 2012
Egy blogon való beszélgetés sem felel meg a tudomány kívánalmainak természetesen. Ezért én is az emlékeimre hagyatkozva írom(azaz nem idézem) a Gerő-Romsics vita kezdetein Gerő állítása olyan alapvetően antiszemita kijelentések, gondolatok meglétére utal Romsics munkáiban, amire rámutatva véli BEMUTATNI az antiszemita gondolatokat. Gerő úgy véli, ha rámutat arra az antiszemita gondolatra, amit a szerző(Romsics) szinte észrevétlenül, vagy számára természetes módon ír le, akkor eljuthat a gyökeréig az antiszemita gondolkodásnak. Éppen azt reméli, hogy ennek megértetése, felfedése után a másik fél megszünteti ezt a hozzáállást, mivel megérti eredeti gondolatainak valódi jellegét.
Igaza van Kálmánnak, ha ebben a viszonyulási módban nem találja a közöset, hanem azt, ami elválaszt. De, ezt a választóvonalat nem Gerő húzta, ő rávilágított, s éppen jóindulatának, a kompromisszum keresésének a bizonyítéka, hogy Romsics írásaiban mutatja ki ezeket a gondolatokat, s nem egy szélsőséges gondolkodó írásában.
Visszatérve Vera bejegyzéséhez. Jól értem, hogy azt mondod, hogy a tudomány ma önmagáról gondolkodik, amikor a tudomány egyes területeivel magával foglalkozik?
Kálmán says:
aug 29, 2012
Olyanokról vitatkozunk – feleslegesen -, amiket a vitában hozzászólók már egymás fejéhez vágtak. Azt írod, Gerő jóindulatú. Ha az antiszemitizmus súlyos vád, akkor ez a kijelentésed nem állja meg a helyét.
Idézet Ziedler Miklós hozzászólásából:
“Gerő András ezenkívül két alkalommal is antiszemitának nevezi Romsics Ignácot. Ezt ugyan második írásában már tagadni próbálja, de tulajdon szavai szólnak ellene. Gerő Andrást idézem (Gerő 2012a) a saját kiemeléseimmel:
1) „Gyáni lényegében azt állítja, hogy Romsics antiszemita, de ezt nem meri nyíltan kimondani. […] Gyáni okfejtését én annak idején túlfeszítettnek tartottam. […] Az idő meggyőzött: a lényegi állítás elutasításában nem volt igazam.”
2) „Úgy vélem helyes, ha mások is megtudják, amit erről gondolok. Például azok a baloldaliak is, akik elvileg elítélik a zsidóellenesség bármely formáját, ám miközben a mások antiszemitáit kárhoztatják, a saját antiszemitáikat – úgy látszik – fel sem ismerik. Legutóbb egy politikai jellegű rendezvényen a Demokratikus Koalíció és a Fapados Alapítvány (Mozgó Világ) mutatta fel a nekik tetsző akadémikust.” [Az utalás Romsics Ignácra vonatkozik.]”
http://galamus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=156367:szoevegek-es-olvasatok-megjegyzesek-ger-andras-cikkeihez&catid=9:vendegek&Itemid=66
vera says:
aug 29, 2012
Azt gondolom, ma a természettudományok egy teljesebb értelmezési tartományon belül gondolkodnak, melyben önmaguk, mint a világ teljességének alkotóelemei is helyet kapnak. Itt elsősorban a kvantumfizika járt az eszemben, Bohr vagy Everett akár, de nyilván klasszikusan Heisenberg, de biztosan van ez máshol is, mondjuk a matematikában. Remélem Myrtille majd felvilágosít, hogy vajon igazam van-e vagy esetleg tévedek.
Luczifer says:
aug 29, 2012
A tudomány nem gondolkodik, nem gondol a létnek, mint értelmező horizontnak utána. És baj ez? Félek nem, mert praktikusan ez aligha lenne ez más, mint kitüntetett korigényeknek való megfelelés. Ki van próbálva.
vera says:
aug 29, 2012
Nem én mondtam, hogy nem gondolkodik. Szerintem gondolkodik. Csak mintha a társadalomtudományoknak momentán kicsit nehézkesebben menne a dolog. Vagy a fene tudja.
Zselicky Zoltán says:
aug 30, 2012
Belegondolva, miként élte meg hivatását az orvostudományban Josef Mengele, egyre világosabb, hogy a tudomány nem gondolkodik. Vagyis pontosítanék. A tudomány tulajdon-képpen nem gondolkodik, abban az értelemben, hogy a tudományos eredmények nem hoznak lényegi változást tulajdon létünk alapjaiba.
vera says:
aug 30, 2012
Ez egy nagyon érdekes felvetés. De talán azt, aki megszegi a hippokratészi esküt, ne tekintsük orvosnak.
Hogy a tudományos eredmények hoznak-e változást a létünk alapjaiban? Ha a génsebészetre gondolok, akkor például akár hozhatnak is egyszer, nem?
Zselicky Zoltán says:
szept 1, 2012
Isten jobban tudja milyen RNS-re van szükségünk, mint egy Mengele, aki képes volt elhinni, amit a szolgálatról bemagyaráztak neki.
vera says:
szept 1, 2012
Ebben egyetértünk.