Még kísértenek a Szépművészeti Múzeum kiállításán Egon Schiele festményeiről fürkésző, mindentudó hatalmas szemek, s nem múlt el a festő nyúlfarknyi élete miatti veszteségérzet sem, s már itt az újabb felkavaró tárlat:
Chagall – Háború és béke között
Ámos Imre, a “magyar Chagall”– a háború örvényében 1937-1944
a Magyar Nemzeti Galériában.
Chagall és Ámos – zseniális ötlet a két életút és művészi pálya egymás melletti bemutatása.
A budapesti tárlat 65 képe részben a párizsi Musée du Luxembourg júliusban 480 ezres látogatottsággal zárt Chagall-kiállításán alapul, különlegessége viszont, hogy Chagall főművét, a Franciaországot eddig soha el nem hagyó Életet is sikerült itt és most kiállítani. Ámos Imre alkotásaiból 45 művet láthatunk, mely alkotások 1937 és 1944 között születtek, azaz a Chagall-lal való találkozás és a művész halála között eltelt időszakban. Chagall majd 100 évet élt, Ámos Imre 37-et. Kisvárosban születtek mindketten, Chagall egészen a világ pereméről, egy orosz kisvárosból indult. Mindketten olyan helyről startoltak, amely inkább iszonyatot ígérő fertálya a világnak. A két egymás mellé vázolt élet kontrasztja megrendítő. Chagall művészetében kiteljesült, szerelemében beteljesült, nem is egyszer. Festett, könyvillusztrációkat készített a Bibliához, s La Fontaine-mesékhez, katedrálisok lenyűgöző üvegablakait festette, mozaikokat is készített. Művészetén túl, “ritmusérzékén” ámulok igazán.
Olyan tökéletes „ritmusérzéke” volt az életéhez, mellyel zseniálisan érezte az ütemet, lépett, amikor lépnie kellett, festett, szeretett, továbblépett, visszatért, megint szeretett. Orosz kisvárosból zsidóként indulni, e kort túlélni, s mindennek tetejébe sikeres és élhető életet élni a 20. században? Ez ám a bravúros élet, még inkább: bravúros érzék az élethez. Különösen megrendítő ezen életút kontrasztjában Ámos Imre pályája. A magyar festő 1940-től 1944-ig szinte folyamatosan munkaszolgálatos volt, tudatosan vállalta sorsát, melynek végén Buchenwald volt, sírja máig ismeretlen.
Holott, Ámos feleségével meghívásra Chagallnál is járt Párizsban…, innen vissza nem térni…
Ámos Imre cím nélküli verse 1942-ből:
Nagy erős akartam lenni
Ki nevet az élet viharán
És lettem kicsinyke gyönge ember
Elfáradt vándor a szaharán
Az élet száraz rőt homokján
beszívódó piciny patak
mely hasztalan igyekszik futni
a sivatagban elapad.
Kitárom zsenge vézna testem
a magasságos ég felé
Erősítse meg hivő lelkem
s legyek hatalmas hirdető
Új magvető, ki folyton izzik
mint el nem hamvadó parázs
Ki fellángol s ha kell elég,
a gyűlölet vak sugarán.
Forrás: http://mek.oszk.hu/05400/05495/html/erdekes.htm
A kiállítás kihagyhatatlan. A lépcsőfeljárótól jobbra, a hosszú folyosón kezdjük a tárlatnézést a két kronologikus-képes életút megismerésével, majd következzenek Ámos Imre szürreális, álomszerű-fojtogató képei, s végül térjünk vissza az Ámos-kiállítás elejére, azzal párhuzamosan kezdődik a belső teremben a Chagall-kiállítás. Életútja s műveinek megcsodálása után, zsenijét is megérezzük, talán meg is értjük, s nem tudunk szabadulni a gondolattól, menni kéne, messzire…
Trackback link
http://vilagma.hu/boldogok-a/chagall-es-amos1/trackback/
1 komment
Luczifer says:
szept 30, 2013
Chagall és Ámos két festő párhuzamos kiállítása, a két művészember párhuzamos felmutatása hátborzongató élmény. Chagall a művészet derűs diadala, ő az, aki mintegy a küldetését teljesítve – „Európa megszeret és vele együtt az én Oroszországom is” – „holdkórósként” átrepül a huszadik századon. Ahol ő van, ott süt a nap. Alkotó zsenije mindenütt és mindenkor diadalmas, de minden bizonnyal kevés lett volna a produkcióhoz, a hosszú és sikeres élethez, ha nincs; a mázli. Ez is meg volt. Szerette az Istene. Ámost ellenben mostohagyerekként magára hagyta. Hiába festi az angyalokat, azok a sötét időket látva csak sírtak, a „magyar Chagall” elhagyatottan, reménytelenül küzdött a külső és belső démonokkal s a végén mintegy megadva magát a sorsnak legyőzetik. Képei előtt állva tehetetlen fájdalmat érzünk. A kiállítás így lesz győzedelmes derű és kínzó fájdalom élménye. Kelet európai zsidó sorsok.