Mint gyermek, aki már pihenni vágyik
és el is jutott a nyugalmas ágyig
még megkérlel, hogy: „Ne menj el, mesélj”
A Népszabadság szeptember 26-i számában meglepetten számolnak be a hittan iránti nem várt nagy keresletről. A vallásszociológusra hivatkozva írják, hogy az általános iskolákban irreálisan sokan választották a hittant. Arra lehetett számítani, hogy a jelentkezők aránya hasonló lesz a vallásgyakorlókéhoz, de nem, miközben a vallásukat aktívan gyakorlók aránya 16-18 százalék, addig a szülők az ötödikesek 42 százalékát, az elsősöknek pedig 52 százalékát íratták be hittanra. Az újság által jelzett okok:
– a szülök tájékozatlanság, nem tudták mire jelentkeznek,
– a szülők tájékozottsága, „kalkuláltak” ma hasznos a hittanra járatás
– a papok promotálták az ügyet, bemutató órákat tartottak,
– a világi oktatók nem tudják, mi az erkölcstan, passzívak voltak.
Végül utalás történik, hogy a hittan tantervbe illesztett oktatásának az egyház se örül, mert az egyházközösségeken, a gyülekezeteken belüli aktivitást féltik.
A falu központjában, az iskola előtt állok. A téma a hittan/erkölcstan. A pap bácsihoz kell menni, mert nagyon szépen mesél – mondja az egyik anyuka. A többiek helyeselnek. A pap bácsi viszi őket … Nem értem pontosan, hogy hova, de a többiek megint helyeselnek. Felekezeti hovatartozásról egy árva szó sincs. Később kérdésre kiderül, hogy katolikusok és protestánsok vegyesen, de ez az osztályozás érdektelennek ítéltetik, vissza a hírek szülte várakozáshoz. A pap bácsi szép történeteket mond. Nincs megkövült dermesztő förtelem, nincs bajra, baj, szorongó félelem. A gyerekek a meséket mesélik otthon, olyan aranyosak! Élnek, forognak, csicseregnek! A lélek viháncol. A falumban a gyerekeket és a szülőket a mese igénye tereli a hittanra. A lélek.
– Utálom a papokat.
– De itt nem a papokról van szó, hanem a lélekről.
– Elegem van a képmutatásukból. Ők a múlt.
– A kereszténység egy identitás, hol igaz, hol csalárd szerkezet hordja, egyszer tényleg el fog múlni ….
– Már a múlt!
– De a lélek örök, legalábbis amíg élet van, lélek is van. És gondozásra vár, aki eléri …
– Utálom és kész…
– Az életet?
P.s.
Valamit nagyon mélyen benéztünk. Nem a politikusok, hanem a kultúra teremtők. A politikusok csak mennek a szag után. Már régóta.
Trackback link
http://vilagma.hu/boldogok-a/hittan/trackback/
5 komment
Kálmán says:
okt 7, 2013
rossz társadalmi hangulat => elbizonytalanodás => gazdasági válság
Válságok idején az ezotéria, a vallásosság népszerűsége növekszik.
Egy alternatív “papnő”:
http://444.hu/2013/10/03/oravecz-nora-kozom-nincs-szegeny-coelho-bacsihoz/
És egy bejegyzése:
Hidd el, hogy mindent elérhetsz. Higgy benne, és ez épp elég. Higgy abban, hogy helyreáll, hogy megtörténik, hogy eljön, hogy bekopogtat, hogy igenis van, mert van. Csak kitartás kell. Pofonok jönnek, de akármennyire is fáj, neked mindig erősebbnek kell lenned. És erősebb is leszel. Elkapod az öklét, és úgy lenyomod, hogy soha többet nem jön vissza. Aztán meg majd kapsz újat. Újabb pofonokat. De amíg van erőd, és miért ne lenne, felveszed vele a kesztyűt, és igenis harcolsz. Ugyanis van, hogy nem az Élet üt, hanem te saját magadat, az Élet meg csak segíteni akar. A kezét nyújtja, te meg azt hiszed bántani akar.
https://www.facebook.com/oravecznora
Luczifer says:
okt 7, 2013
Ahogy a mesék iránti igények úgy a mesék se egyformák. Ez a lány zavarba hozóan kínos.
indiáner says:
okt 8, 2013
57 ezer lájkja van. Meg nem fejtem mit esznek rajta.
Egy-egy pap bácsi lehet (amolyan Legyetek jók, ha tudtok filmbéli) isteni, de tényleg. Ugyanez meg lehet tanító bácsiban, tanító néniben, blogoló bácsiban-néniben is, csak ritka mint a fehér holló, kötelezően előírni, hogy ilyen legyen…? Viszont a hittanra jelentkezők/nem jelentkezők listázása és ez alapján a kínozgatás, hátrányba hozás gyakori mint a porpihe.
Mária says:
okt 10, 2013
Jézus keresztre feszítése is milyen szép mese. Meg a betlehemi gyerekgyilkosság. Aztán ha jól tudom egész városokat pusztított el Isten, vagy általa az ember. Ábrahám története, aki majdnem megölte a saját fiát, az is milyen szép. Ezt mondjuk a hatalom szeretheti, mert van amikor nem avatkozik be, ezt hívják háborúnak, mert akkor szabad ölni, még ki is tüntetik a gyilkost. (megjegyzem saját értelmezésemben, a történet azt a pillanatot mondja el, mikor az ember rájött, hogy ölni még akkor sem lehet, ha Isten kéri) Aztán hány földi istennek fogadnak szót, mert olyankor lehet ölni, ha egy földi isten mondja. Káin pedig milyen szakszerűen ölt.
Valójában brutális történetek sora, de tanulni lehet tőle. Ezek nem cukorkás délutáni sütikék, amikre ilyen jól felépített dizájnos egzisztenciát lehet építeni. Mert Jézus születése nem cukorkás, és itt ez a szöveg amit a nő ír, szirupos. Mert Jézus születése azonnal eszünkbe kell juttatja a halálát, mert ezek a történetek ellentéteikben igazak. A feltámadás és a halál együtt.
Amúgy nem túl fiatal ez a nő, hogy itt tanítóként tetszelegjen? Valamikor egész idős emberek voltak a tanítók és nem cicababák.
Én kereső embernek tartom magam, az majdnem hívő. De örülök, hogy nem kell a már felnőtt fiamnak hittanra járni. Az oviban volt ilyen, megnéztem magamnak a hitoktató nénit, még akkor nem volt semmi kötelező, a macskámat nem bíznám rá, egy ilyet tanító ember legyen szellemi, és nem egy lestrapált háziasszony, én jobb állapotban voltam, pedig nem voltam életem csúcsán. A csak tiszta forrásból nem csak írott szövegre vonatkozik, hanem hiteles emberekre.
Én sokkal jobban hiányolom az iskolákból az erkölcstant, ha jól értem mi az, és a pszichológiát. Mert azt nem tartják fontosnak megtanítani a középiskolában, hogy hogy éld túl a munkanélküliséget és a magányt, ezenkívül hogy használd az internetet, mondjuk egy pszichológus ezt egész jól megtaníthatja, aztán a gyerek, ha akar keres egy papbácsit is, mert az sem rossz, ha önkéntes, és nem a szülő erőlteti, mert neki nem megy az erkölcsi nevelés.
Én írok ide, ha látszólag hülyeségeket is írok néha, annak is oka van, az erkölccsel is összefügg.
Amúgy nálam a sorrend ezotéria, vallásosság, és milliónyi kilométerre a hit. Az ezotéria a Coelho bácsi, és társai, a vallásosság az olyan, hogy járunk templomba, mert mit lehet tudni, mi van odafönn, be kell biztosítani, aztán még fizet is érte, mint a biztosítónál.
A hitet nem részletezném, mert méltatlan lenne
Az ilyen iskolai hittanba az első kettő íratja a gyereket, a harmadik nem, mert fél hogy elrontják.
Mária says:
okt 10, 2013
Még annyit szeretnék ehhez fűzni, habár sokat írtam, talán udvariatlanul is, hogy számomra vannak hiteles egyházi emberek, nem is kevesen. De azok nem nyelves csókot váltó, ölelkező fiatalokkal hirdetik magukat, és maszlaggal etetik őket, hanem éhező gyerekekkel és elesett emberekkel, vagy sehogy, mert nem kívánják magukat hirdetni sehol. A karrier az ilyen embertől a legtávolabbi dolog, nem építenek egzisztenciát, mert van nekik. Teszik minden nap amit kell, mondjuk egy faluban és a kutyát nem érdekli, pedig megérdemelné, mert tanítanak.
Az iskola az egy rendszer az államhoz tartozik. Azt hittem már sikerült a politikát a vallástól elválasztani jó régen, mert nem jó párosítás. Az ilyen hiteles emberek nem is vállalnák, szerintem, vagy ha már mindent muszáj.