„A jövőben nem bízom, menetirányunk rossz,
bizalmat csak akkor érdemelne, ha a jelenünkön változtatni tudnánk.”
A Gresham törvény közgazdasági szabály, mely szerint, ha egy országban egyidejűleg kétféle pénznem van forgalomban, törvényszerű, hogy a vacakabb, a rosszabb kiszorítja az erősebbet, a jobbat, mert az értékesebbet vagy külföldre viszik, vagy kincsként tartalékolják s a forgalomban pedig a silányabb pénz marad. A rossz pénz kiszorítja a jót. A csere, a fizetés a bóvlié, a felhalmozás a kincsképzés, a minőségé. A gondolat érvényességében kételkedőknek elég arra utalani, hogy a csórók a közértben a zsemléért, meg a parizerért forinttal fizetnek, míg a gazdagok dollárban, euróban, vagy éppen svájci frankban pihentetik a vagyonukat valahol egy napsütötte sziget bankszámláján. És akkor jöjjön a mi kérdésünk! A pénz esetében ez így van, semmi kétség, de mi van az emberi szellem egyéb termékeivel, különösen a tudással? Milyen tudásfajtával „kultúrélettel”, „szellemi objektivációkkal” korrelál zaklatott korunk? Korunk alatt a mi magyar jelen idejű korunkat értve. Mi jelenik meg, mi szervezi a csoporttudatot, a csoportszellemet? A mítosz? A vallás? A filozófia? A tudomány? A művészet? Mivel élünk? Rossz tudásfajtát választunk? Maga a választás a hibás? Vagy belenyúlunk a bóvliba? És, ha ezt tesszük miért?
Kiszorítás I. Az akciók világa
A válaszért kövessük a tudásszociológia klasszikusait, akik szerint, ha a reálszférában nagyjából rendben mennek a dolgok, ha harmóniában van a családtól, a politikán, a hatalom mezőin át a gazdaságig a megtapasztalható való világ, akkor bármely eltérő rendeltetésű tudásfajta újra és újra jó minőségben előhívható. És elő is kell, hívni, mert ezek a tudattartalmak nem történelmi korokhoz, hanem az emberhez kötődnek. Nem váltják egymást, az idők folyamán nem pótolhatják egymást, hanem együtt szolgálják az emberi életet, együtt adják az értelmes élet lehetőségét. Itt és most ugyanúgy, mint tegnap, vagy száz, vagy ezer éve, vagy majd száz, vagy ezer év múlva, mert kell a közösségi szellemet hordozó a priori történelem, a mítosz, kell az önmegerősítő vallás, kell a létezőre rácsodálkozó, az azt értelmező filozófia, kell a létezőt kutató tudomány, kellenek a művészetek. Ezek nélkül nem megy. Csakhogy, nálunk a reálszféra tele van nem-megfelelésekkel, tele vagyunk kezeletlen disszonanciákkal, „félreértésekkel”, „ideiglenességekkel”. A reálszférában zavartalanul lébecol, a nem-megfelelés, a bóvli, ami pedig kiszorítja a minőséget. Az anyagi források elosztásánál a teljesítmények versenyét a kapcsolatok mentén szervezett osztogatás szorítja ki, a hozzáadott értékek termelését kitúrja a visszaosztás korrupt versenye, a tudás elosztásánál a tehetségek versenyét kiszorítja az anyagi kondíciók versenye, a közösségi fogyasztásnál a rászorulókat kiszorítják az érdekeiket hatékonyan érvényesíteni tudók, s így ma a szegények adóikból finanszírozzák a tehetőseket. Stb., stb. Ami van, az az álság diadala maga, a nem-megfelelések bővített, s az életlehetőségek szűkített újratermelése. Eredmény: a nyomor kiszorítja az életet. Ezen nincs mit vitatkozni, ez mérhető tény.
Kiszorítás II. A reakciók világa
És akkor nézzük a következményeket, a fenti kiszorítósdiban generált érdekek szellemi konstrukcióit; a tudattartalmakat. Az utánzatokat. Mert azok jönnek. Jön minden, ami kell, csakhogy a minőség, az lesújtó. A mítoszok helyett patinásra eszkábált, zavaros küldetéstörténetek, a vallás helyett a merev, életidegen begörcsölt prédikációk, a filozófia helyett lejárt szavatosságú, avítt elvgyűjtemények, a tudomány helyett eltévedt ideológiák, roskatag ábrándok. Zavarunkban csak csóváljuk a fejünket, köhögünk, a portól alig kapunk levegőt. Egy hanyatló kor számító, nagyravágyó, de reménytelenül tehetségtelen svindlerei önző érdekeit szolgáló torz tudattartalmak. A silányság cunamija megállíthatatlanul tör előre, s elsöpri a jó mítoszt, a jó vallást, a jó filozófiát, a jó tudományt, a jó művészetet. Röviden; a tudást.
Kiszorítás III. Az álmok világa
A tudás, amin aztán megszülethetne a Jó, ami vállalható, ami mások számára el- és befogadható tehetne minket, ami megfelelő, ami megtörhetné ezt az átkozott törvényt, s kiszoríthatná a hitványt, a szellemi és anyagi nyomort. Hát ettől a kiszorítástól ma messzebb vagyunk, mint valaha, s talán csak holnap leszünk még messzebb.
Trackback link
http://vilagma.hu/kaosz-es/gresham-torveny-nalunk/trackback/
26 komment
Kálmán says:
jan 4, 2013
Sejteni vélem mire gondol a szerző, lenne is rá reakcióm. De ha megkérhetlek Luczifer, írnál egy pregnáns, konkrét példát! Mondjuk, amit a legjellemzőbbnek gondolsz.
Luczifer says:
jan 4, 2013
A honi gazdaság magántulajdonon alapszik, de szűkülő és versenyt korlátozó, ahol a gazdasági teljesítményeket felváltják a gazdaságon kívüliek. A gazdaságon kívülit pedig „szellemileg” meg kell támogatni. Pl. mondjuk, volt/van egy gazdálkodó, akit helyzetbe akartak hozni és ezt az akciót egy magyaros kultúrába becsomagolták, aminek semmi köze a magyarhoz. Egy gügye giccs. Ez a gügye giccs pedig kiszorítja a magyart. Egy rossz, érdekkijáráson alapuló előnyszerzés generál egy ostoba kultúrát. Nem az a baj vele, hogy magyar, hanem hogy nem az, hogy gügye. A gazdálkodó nem teljesítményével nyer, az általa generált kultúra nem teljesítmény s kiszorítja a teljesítményt, a jó mítoszt, a jó vallást, a jó stb.-t, de nem akarom ismételni. Ma pedig oda jutunk, hogy az egyébként szavahihető emberek szerint tehetséges Vidnyánszky lajbiban nyilatkozik. Ő a tiszta magyar vezérigazgató. Egy tehetséges ember bohócot csinál magából. Remélem nem kell mondjam nem a lajbival van a gond, hanem a nem-megfeleléssel.
Kálmán says:
jan 4, 2013
A Kedves Vezető kliensrendszert épít. Mindenki, aki ebben részt kíván venni, annak ehhez kell alkalmazkodni. Vidnyánszky is ezt teszi. És mindenki más is, aki az álammal (a Kedves Vezetővel) kapcsolatba kerül.
A Kádár rendszerre mondta Antall József, hogy “alámerülök és kibekkelem őket”, ill. írta Illyés, hogy “hol zsarnokság van:
mindenki szem a láncban; belőled bűzlik, árad, magad is zsarnokság vagy;”. A maga kompromisszumát mindenki megköti, aki itt él. A különbség csak abban van, hogy ki itt, ki ott húzza meg a határt.
És, mint a náci időkben, a középszerű tehetségtelenek, akiknek fekszik ez a klíma, mindenhol megjelennek. Papcsák, Budai, Schmitt Pál, Fekete György – soha nem lennének sehol, de most ők irányítanak.
Kálmán says:
jan 4, 2013
Na tessék… “Schmitt”-eltem. Helyesen: állam.
A kor emblematikus figurájából képződik még a szleng is.
Schmittel: 1. (szellemi tulajdont) lop 2. (alapvető) helyesírási hibát vét.
indiáner says:
jan 4, 2013
Kibekkelni a Várban? Legyen ez a legnagyobb szenvedéstörténet.
A kliens-rendszer mintha kezdene betegeskedni, lásd Alkotmánybíróság választási regisztrációnak keresztbetevő határozatát. Remélem, rendkívül fertőző betegségről van szó.
Kálmán says:
jan 4, 2013
Rendszeres vád Antall ellen, hogy volt állása és nem politizált nyilvánosan, mondjuk összevetve Demszkyvel, akinek nem volt és nyilvánosan politizált. Ennek ellenére egy hiteles rendszerellenes magatartás. Ma hasonló a helyzet.
Bognár László says:
jan 4, 2013
Még néhány év, és “hivatalosan” és végérvényesen megbukik a Nemzeti Együttműködés Rendszere és akkor hirtelen marhára sok lesz az egykori – vagyis mostani – ellenálló!
Akkorát, de akkorát fogunk csodálkozni…
indiáner says:
jan 5, 2013
Nem vádként mondtam. Csupán röhejnek tartom.
A fleck-tífusz, az agyonverés, vagy a lightosabb manapság is dívó nem-fideszesek állásból kitevéséhez képest, röhejes kibekkelésként beállítani egy várbeli műemléki épületben üldögélést, sétálgatást a Tóth Árpád sétányon.
Széll says:
júl 6, 2015
Ha Vidnyánszki buzi lenne, akkor a lajbi trendi lenne. Ha ő is tagja lenne a libbantlelkűek egymás faszát szopó csoportjának, a kutya nme támadná, csak az ajnár menne.
És, mint a komcsi időkben, a középszerű tehetségtelenek, akiknek fekszik ez a klíma, mindenhol megjelennek. Sólyom, Draskovics, Kóka, Bajnai – soha nem lennének sehol, de akkor ők irányítottak.
Alámerültünk, kibekkeltük őket.
Luczifer says:
jan 5, 2013
Antall státuszához pártjóváhagyás kellett, annak előfeltétele pedig a hűség volt.
Kálmán says:
jan 5, 2013
Természetesen! Az Orvostörténeti Múzeum igazgatóját az akkori egészségügy miniszter (Schultheisz Emil) nevezte ki, aki párttag volt. De a Galamb utcai Szamizdat butik is pártjóváhagyással működött. Nem számolta fel a rendőrség, pedig felszámolhatta volna.
Antall a természettudomány történeti aktivititásával teljesen politika mentes területre vonult, miután 1959-ben politikai magatartása miatt végleg eltiltották a pedagógusi pályától.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Antall_J%C3%B3zsef
A passzív rezisztencia egy életszerű attitűd és egy vállalható kompromisszum. Egyértelműen nem volt szekértoló.
Kálmán says:
jan 5, 2013
A “párthűség” – szerintem – erős kifejezés, nem állja meg a helyét. Életrajzi hivatkozással, bármilyen hiteles forrással nem alátámasztható. Ha mégis, kiváncsi lennék rá hol olvastál ilyet.
Luczifer says:
jan 6, 2013
Az igazgatói kinevezés az illetékes pártbizottság előzetesen jóváhagyásától függött, e nélkül nem ment a dolog. Az igazgatókat nem a párt nevezte ki, de pártjóváhagyás nélkül nem lehetett valaki igazgató, a párt pedig vizsgálta a megbízhatóságot.
Kálmán says:
jan 6, 2013
“Nézd Antall elvtárs, ez akkor megy, ha vagy belépsz a pártba, vagy minimum egy marxizmus-leninizmus esti egyetem, ezt meg kell értened. A te eseted különösen kényes, apád alapító tagja volt 1931-ben a Független Kisgazdapártnak, a felszabadulás után is reakciós volt, téged 1959-ben eltiltottak a pedagógusi pályától ellenforradalmi aknamunkád miatt, hadd ne folytassam. Esetleg, ha Schultheisz elvtárs személyesen garanciát vállal érted… talán akkor… De akkor sem lehetsz első számú vezető! A múzeumot vezetheted igazgatóként, de a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár főigazgatója Schultheisz elvtárs marad.”
http://hu.wikipedia.org/wiki/Id._Antall_J%C3%B3zsef
http://allamszocializmus.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=718674
Kálmán says:
jan 6, 2013
“Gratulálok Antall ügyben az érvelésedhez a pártbizottságon, Schultheisz elvtárs! Valóban jobban rálátunk így a tevékenységére, mint ha – akár levéltárosként – a társadalomtudományokkal foglalkozna, vagy főleg, ha tanítana. Magad mellé veszed, szoros pórázon lesz! Vigyázni kell az ilyen reakciós fajtával, már csak az apja miatt is, ugyebár… Irogasson csak Semmelweisről, meg Bólyairól, meg a baktériumokról amit akar!”
Luczifer says:
jan 6, 2013
De, hát ez nem így nézett ki! Egy igazgatót nem azért neveztek ki, hogy rálássanak, hanem hogy rálásson! Hogy tartsa a vonalat! Mert bizalmat érdemelt! Mert a bizalomért megdolgozott!!!! És ezt az igazgatók meg is értették és ehhez tartották magukat.
Antall, ha a bejegyzés logikáját követjük, akkor a reálszférában szerény teljesítménnyel rukkolt elő. És akkor udvarias voltam! A gazdaságban ebek harmincadján voltak a dolgok, ágazati politikájára nem emlékszem és félek azért, mert nem volt. Másfél millió munkahely megszűnt, vagy éppen megszűnőben volt és egy rögeszmeszerű oroszellenességnek engedve kirobogott az orosz piacról. Már ezért a diliházban a helye! A privatizáció során fogalma sem volt arról, hogy milyen szerkezetet kellene kialakítani, de ha volt és csak én nem tudom, akkor sem ő, sem a stábja épeszűen nem tudta végrehajtani. Közben a szellemi szférában jó cserkészvezetőnként szövegelt. Azok a fontos törvények, amelyek az ő idejében megszülettek, nem utolsósorban az ő tevékenységének köszönhetően jószerivel ki is ürültek. Ő indította el az országot a demokrácia útján úgy, hogy ne legyenek rajta demokraták. Az, hogy hamar meghalt nem változtat semmin. A csapata egy lidércálom volt. Azóta hozzászoktam.
De, hogy mondjak egy ellenpéldát is. Gombár Csaba kommunista, KISZ-es múlttal, a Társtud. főmunkatársa a Magyar Rádió elnökeként tökéletesen értette a helyzetet és ennek megfelelően cselekedett. Amíg tehette. Amíg a fent említett lidérces csapat engedte. Nem rajta múlott, hogy ilyen ma a média helyzet.
Kálmán says:
jan 6, 2013
Lényegesen árnyaltabb az Antall képem, mint tiéd. Terjedelem hiányában itt nincs mód ezt kifejtenem. Debreczeni József könyvére tudok hivatkozni. Kis ízelítő a szelektív emlékezet ellen:
http://www.168ora.hu/cikk.php?id=8321
Gyurcsánnyal hasonlóan vagyok. Lényegesen jobb a véleményem róla. Antallal ellentétben szerencsére ő még el.
Kálmán says:
jan 6, 2013
Gyurcsány éppen úgy járt az MSZP-vel, mint Antall az MDF-fel.
Sokkal külömb volt a pártjánál. Sőt tovább megyek, mint az őt körülvevő politikai környezetnél is. Erről szól az ösződi beszéd és annak fogadtatása és minden, amiben most vagyunk. Szóval egy hasonló történet most is éppen zajlik. Erre is mindenki máshogyan fog emlékezni
Érdemes elolvasni erről is Debreczeni új könyvét, A 2006-os ősz-t.
http://bookline.hu/product/home.action?id=117818&type=22&_v=Debreczeni_Jozsef_A_2006_os_osz
http://nol.hu/belfold/az_elmult_evtizedek_legjobb_krimije
http://nol.hu/lap/forum/20130103-vadirat_hat_ev_utan
Kálmán says:
jan 6, 2013
“Ő indította el az országot a demokrácia útján úgy, hogy ne legyenek rajta demokraták.”
Ameddig ez Antall percepciója (ahogy Gyurcsányé, hogy “elkúrta”), addig “káosz a fejekben, még középtávon sem lehetünk optimisták”. Megérdemeljük a sorsunkat, megérdemeljük a Kedves Vezetőt.
Luczifer says:
jan 6, 2013
Bocsánat, de amikor mondjuk Bíró és Antall ellentétéről beszél valaki, – ez a hivatkozás – akkor két alkalmatlan ember ellentétéről beszél. Pech, hogy Antall helyzetbe is került és ezt az alkalmatlanságot be is bizonyította. A sírjára rá lehet írni ő vonult ki az orosz piacról és ezzel cégek ezreit, munkavállalók tíz és százezreit tette tönkre, terelve ezzel elsőként az illúziók világába a középosztályosodást. Máig nem hevertük ki. Ehhez képest érdektelen, hogy oroszlánként küzdött a házi egerei ellen. És az sem mentség, hogy a lehető legszélesebb értelemben vett kartársai is alkalmatlanok voltak, amit őszinte sajnálatomra később bizonyítottak is. Kérdem újra mi történt a középosztályosodás érdekében? Sok nem lehetett, mert ma sincs. Vagy a művet lebontotta a Horn?
Debrecenit is említed. Nem pontosan értem miért, de az ő memóriáját miért nem érzed szelektívnek? 2005-ben nem hirdették meg az adócsökkentést? Mi lett vele? 2005-ben nem hoztak áfa csökkentést? Mi lett vele a választások után? Erre miért nem emlékszünk? Ha a poszt logikáját idehozom, nem arról van szó, hogy a reálszférában jöttek a nem-megfelelések és erre ráépítettek egy hamis tudatot? Egy még hamisabb várakozást? Nem először és nem utoljára.
Kálmán says:
jan 6, 2013
A komment forma miatt nincs terjedelmi lehetőség, hogy részletekbe menjek (egy két oldalas ÉS cikk kellene).
Én azt gondolom, hogy az SZDSZ, MSZP ugyanúgy megmutathatta, hogy mire képes.
A 2005-ös ígérgetési versenyt pedig a Fidesz nyerte. A választást akkor – nem volt kint az öszödi beszéd – még nem.
—
Lezárva a témát, kicsit általánosítva, én a jelenlegi rezsimet az utolsó poszt-kádári kurzusnak tartom, annak minden hibájával. Lehet hogy egy átmeneti diktatúrikus rész jön utána, de azután rendes polgári demokrácia jön majd. Antall és Gyurcsány szerinti.
Kálmán says:
jan 6, 2013
A bejegyzésed is a Kádár-redszert írja le. Ez ugyanaz, mint az volt.
Luczifer says:
jan 6, 2013
Írd meg, szívesen kirakjuk!
What's the easiest means to gain $67122 a month: https://earn-3btc-per-day.blogspot.it?s=44 says:
nov 22, 2019
Just how would you make use of $51362 to make even more money: https://make-1-btc-per-day.blogspot.com.es?p=46
Как зарабатывать в интернете новичку от 888$: http://www.nuratina.com/go/millionrubley793112 says:
nov 25, 2019
САМЫЙ ЛУЧШИЙ ЗАРАБОТОК ДЛЯ ВСЕХ от 5481 rub. в сутки: https://bogazicitente.com/zarabotaymillion245253
tatar ivan says:
feb 3, 2020
Jonapot, hat, igen.Sajnos, igyvan.A szociologiaban biztosan.Az ugynevezett tomegben mindig a legalacsonyabb, azaz a pusztito erok ervenyesulnek…………..ezt mar tobb, mint 3o eve tanitottak nekem…………..a teologian.by I. apenz vilagaban..nem tudom..az viszont biztos, hogy az ugynevezett privatizacio.t ugy elbasztak……..hm de mit lehet varni az SZDSZ nevu ugynevezett parttol, meg a szovetsegeseitol………jot, na azt nem.Antal mester meg,…na ,masik mese………………