May Károly regényeken nőve fel, nem meglepő, hogy telis-tele voltam vágyakozással az Újvilág iránt. Vágyakozásomat csak növelte 1956, amikor jó néhány osztálytársam ment ki Amerikába szüleivel, s mi, akik otthon maradtunk, csodálatos csomagokat kaptunk, melyekben korábban csak filmekből ismert ingek, nadrágok, cipők voltak. Amerika szakmám szerint is izgatott, hiszen a jelentős szociálpszichológusok legtöbbje Amerikába vándorolt ki, vagy eleve ott született. A 70-es évek elején Visegrádon találkoztam Eliott Aronson-nal, Morton Deutsch-csal, s pár év múlva alkalmam nyílt arra, hogy egy ösztöndíjjal, melyet tévedésből kaptam meg, kimehettem hozzájuk tanulni. Éjt és nappalt nem ismerve bújtam a könyveket a könyvtárakban, jártam az órákra, ismerkedtem a diákokkal, s mint a szivacs szívtam magamba a szociálpszichológiát. 1975-ben történt mindez. Visszatérvén írtam egy cikket a Valóságba, melyben kauzális párhuzamba állítottam az alapvető szociálpszichológiai jelenségeket és az amerikai mindennapi életet. A cikket sokan félreértették, pedig elég egyértelműen megírtam benne, hogy az akkori Magyarországon nem lehetett klasszikus szociálpszichológiát művelni, mivel hiányzott az a szabadság, mely az individuum lényegét adta Amerikában, s ezen keresztül keletkeztette az „én”-től az „identitás”-ig terjedő szociálpszichológiai jelenségek hosszú sorát. Tanulmányutam természetesen nem volt hiábavaló. Tankönyveket írtam, szöveggyűjteményeket szerkesztettem, tanítottam, s felhasználva a felhasználhatót az Amerikában megtanultaknak, kutattam a magyar nemzeti érzés-és tudatvilágot. Soha, egy percre sem adtam fel, hogy visszamenjek Amerikába. 1980-tól kezdve minden évben beadtam pályázatomat a Fulbright ösztöndíjra, s minden évben elutasítottak azzal, hogy „majd a következő évben” megkapom. De nem kaptam meg, csak 1989-ben, mely után már nem volt következő év. Nagyszerűen éreztem magam Szelényi Iván tanszékén Los Angelesben, s utána már, amikor csak bírtam újra meg újra kimentem tanítani. A sorozat 2000-ben megszakadt, s csak most, 2012-ben folytatódott. 2002 és 2006 között sokszor voltam Amerikában, de más szerepben. Nem kellett a magam sorsa felöl intézkednem, mert hoztak, vittek, s a feladatom a tárgyalás, a kapcsolattartás volt azokkal, akik az amerikai kutatás-fejlesztés és információs társadalom közpolitikai ügyeit intézték.
Most 2012 őszén, amikor visszatértem Amerikába eredeti, egyetemi, kutatói és oktatói szerepemben, különös érzés, hogy mindaz, amit 1975-ben megtanultam, ma is éppen úgy érvényes, amint akkor. A változás csak annyi, hogy eltűnt a televízió az életemből, nincs vezetékes telefon. A könyvtárak éppen úgy lenyűgöznek most is, mint egykor. Bár az interneten ma már minden ott van, egy-egy tartalom digitális elérése nem azonos élmény azzal, mint amikor megtalálom a könyvet, melyet keresek, s helyben mindjárt elolvashatom, kijegyzetelhetem, átgondolhatom.
Két kurzust tartok. Hetente kétszer találkozom a diákokkal, egy-egy találkozás 75 percig tart. Az egyik kurzus az antiszemitizmus lelki archeológiai rétegeit tárja fel a pogány időktől egészen a máig. A másik kurzus az „én huszadik századom”, ahogy én láttam és látom. Persze van segítségem, Hobsbawm és Ferguson könyveit használom. De a vízió az enyém. Lényege, hogy soha, egyetlen más században sem volt ekkora ellentmondás a megideologizált kegyetlenség és a szofisztikált haladás között. Fantasztikus kalandtúra.
A campus lét ma is éppen olyan, mint volt 40 évvel ezelőtt. Külön, autonóm világ, benne sok-sok autonóm egységgel, kutatócsoporttal, tanszékkel, intézettel, programmal. S persze pénzzel. Itt nem elérhetetlen álom a tanároknak, diákoknak, hogy elutazzanak a Föld bármely pontjára, ahol konferenciát látogatnak, networkölnek, kutatási terepet találnak. Az Egyetem, a maga ideális mivoltában itt van, Amerikában.
A diákok motiváltak, szorgalmasak, minden feladatot teljesítenek. Az Egyetem teljes infrastruktúrája azon van, hogy a tanulás, a tanítás, a kutatás flottul menjen. A teljes szervezet folyamatos „flow” állapotában van.
S ha ez ennyire tökéletes, akkor miért nem maradtam kint 1975-ben, miért jöttem vissza Magyarországra 1990-ben, s a következő években? Nem tudok rá más választ adni, csak azt, hogy nem bírtam amerikaivá válni. Nem bírtam megszokni a tökéletest és az ideálist. Magyarországon úgy nőttem fel, úgy éltem, s ez várhatóan életem végéig már is úgy is marad, hogy semmi sem tökéletes, semmi sem ideális. Magyarországon minden nap egy nagy feladat. A problémák nem a könyvekben, hanem az életben vannak.
A rendszerváltást követően mindig azt hittem, hogy egyre közelebb kerülünk Amerikához, egyre jobban hasonlít majd az élet s benne az egyetem is ahhoz, amit Amerikában láttam és megéltem. De most be kell vallanom, hogy életem legnagyobb önámítása volt ez. A távolság nem csökkent, hanem fényévnyire növekedett. Azt hittem, az idegen megszállás az oka az elmaradásunknak. A Szovjetunió ránk erőltetett egy rendszert, melytől ha megszabadulunk, feltör a szabadság, mely Amerikában a folyamatos fejlődés, növekedés, bővülés, gyarapodás oka. De nem lett nálunk szabadság. A megszállók elmentek, s mi magunk hagytuk, hogy helyettük közülünk válogatódjon ki egy réteg, mely a nyakunkra ül, s elfojt bennünk mindent, ami remény, ami jövő, ami szabadság.
Nem leszek amerikai Amerikában, s nem leszek amerikai Magyarországon sem. Maradok magyar, mint maradt magyarnak Ady Endre.
Trackback link
http://vilagma.hu/nemzet/amerikai-vagyok/trackback/
9 komment
Kálmán says:
szept 18, 2012
Ha Csepeli György ma is informatikai és hírközlési minisztériumi államtitkára lenne, és ha hozzá hasonlókból állna a teljes kormány, akkor közelebb lennénk Amerikához.
Akik az ország jobbításáért tesznek – a legnagyobb hazafiak!
Bognár László says:
szept 18, 2012
Adynak a gatyás társak, Csepeli Györgynek a legatyásodott társak jutottak
vera says:
szept 18, 2012
Az amerikai közoktatás és felsőoktatás a flow állapotában van, a magyar közoktatás és felsőoktatás meg … Nem is tudom, azt hiszem, Magyarországon a flow-pillanatokat (micsoda ellentmondás) megteremtő kreativitás tartja karban az elmét. Edzőterem ez itt végül is, csak nem mindig sikerül kinyomni a 120-at.
Zselicky Zoltán says:
szept 19, 2012
Az áramlás egyszerű. Ha útját állják, feldagad. A hódok, ahogy Cooper-től tudom természetesen csinálják, és úgy, hogy értelme legyen a szaporulat érdekében. Amerika nem csak fló, wér is. Ezt olvastam Az utolsó mohikán végén. És férfiasan bevallom, hogy 13 évesen megkönnyeztem. Nem Unkászt, hanem a törzset.
Nincs más baj minálunk, csak annyi, hogy akinek oskola pada wan, nem tudja hova tovább. Nem felső, nem es oktatási válság, deGenerációs probléma. A vezetés és kormányzat dolga lenne a helyére hozni mindenkit. Ehelyett drágán kiképzi és a szélnek szalasztja az ifjakat. A gond a Bolognai nyilatkozat aláírásával kezdődött. Nézzük csak! “A Nyilatkozat határozottan állást foglal az európai felsőoktatási térség létrehozása mellett, amely kulcstényező A POLGÁROK MOBILITÁSÁNAK és munkaerőként való alkalmazhatóságának elősegítésében és az európai kontinens általános fejlesztésében.” A mobilitás fogalma mindenki számára világosan az agyelszívást jelenti a felsőoktatással kapcsolatban.
van valami Amerikában, ami az indiánok kiirtása után fennmaradt. Ez meglátásom szerint nem más, mint a militáris csapatszervezés. Ennek lényege az, hogy nem a vezetőt követjük, hanem mindenki a számára világos feladatát teljesíti. Időben, és mindenféle parancs nélkül. Azt hiszem nálunk ez hiányzik. De javítsatok ki, ha tévedek! Hiszen soha sem jártam Amerikában, és nem is akarok.
http://www.youtube.com/watch?v=UGaTIIMpTeY
Csepeli Gy9rgy says:
szept 20, 2012
Kedves Zoltán, szerintem nem bánnád meg, ha rászánnád magad egy ameerikai utazásra. Szürke minden elmélet az élet arany fájához képest.
Luczifer says:
szept 20, 2012
Kockázatos ügy. Oravecz mondta, amikor hazajött – Amerika egy gyógyíthatatlan betegség.
Zselicky Zoltán says:
szept 20, 2012
“A lét aranyló fája zöld,” Tanár Úr! Nem tudom, mi keresnivalóm lenne ott. Akikre vigyáznom kell, azok itt vannak. Lehet, hogy többé tenne a tapasztalat, amit ott szerezhetek, de még itt sem éltem meg mindent, amit ez a föld adhat.
Tényleg gyógyíthatatlan betegségnek tűnik innen Amerika. Látom azokat, akik visszajöttek onnan. Ma szűk közösségünk vezetői, akik véleményéhez igazodnom kéne. De véleményeket eszek, mert fő az egészséges táplálkozás. Legalább naponta háromszor. Szóval vannak, akik elmentek innen tanulni, és visszajöttek. Nagy emberek, mert kint jártak. Szeretni való emberek mentek ki. Ostoba pragmatisták tértek vissza.
Luczifer says:
szept 20, 2012
Oravecz amikor elkapta az Amerika betegséget, mint egy soha el nem múló szerelemről beszélt, csak hát mégsem ezt mondta, mert költő. Ez a „betegség” eltolja az észlelést, a hangsúlyokat, a perspektívát.
Zselicky Zoltán says:
szept 20, 2012
Valami iránymutató tévelygés, és botladozás. Kicsit a csodaszarvas regére emlékeztető botladozás, hogy az ember nem tudja hova talál haza.
“Oraibi alapítása
Hóna alatt a látomással
kilopakodik a faluból Macsito, a nemzetségfő,
kilopakodik éjjel,
és elindul a holdfényben,
a hiányos rendeltetésben,
és a föld arcán kőbe botlik a lába,
és a kő eligazítja,
és a föld arcán gyökérbe botlik a lába,
és a gyökér eligazítja,
és a föld arcán sündisznóba botlik a lába,
és a sündisznó eligazítja,
és a nagy sziklán
tévedhetetlenül megleli az új lakóhelyet,
és elkeríti hagyománnyal,
és engedélyt ad népének a letelepedésre.”
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:nrbf3IhfKZEJ:dia.pool.pim.hu/xhtml/oravecz_imre/Oravecz_Imre-A_hopik_konyve.xhtml+oravecz+imre+a+hopik+k%C3%B6nyve&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu