A Katona József Színház ipari stílusban megújult előtere kitágult. A megújulást szürke betonfalak, s eldolgozatlan habarcspukkancsok jelentik a mennyezeten. Kedvelem e stílt, de ebben az épületben, a Belvárosban nem értem, szerintem nem indokolt. Más, ha egy iparcsarnok avanzsál kultúrtérré, de egy belvárosi ház terét iparizálni, hajánál fogva ideráncigált ötlet. Hacsak nem a mézeskalács-dizájnú Nemzeti Színházzal felesel a tervező és mutat fügét… .
Az új térben egy készpénzmentes kávézó is nyílt, ahol csak elektronikus fizetéssel állhatjuk a cechet. Fejtörést okozott, s megoldatlan kérdés maradt, a hogyan adjak borravalót esete… A K:antin kínálata nem hétköznapi, a levendulás csokitorta volt a kiválasztott, a krémje jól eltalált, ám a tésztája vagy nem volt friss, vagy rosszul komponált volt, mert barkács felszereléssel volt csak metszhető.
Az előadás helyszíne a Sufni, melynek előtere ugyancsak ipari és 70-es évek korabeli retróstílben – a Dagály-strand egykori öltözőszekrényeit, könnyen elveszíthető kis fémkulcsokkal, faborítással és festékszaggal idézve – újult meg. Ezen öltözőszekrény-rengetegen túl nyílik a metrójáratok rezgését átvevő, néhány tucat néző befogadására képes Sufni-színtér.
A Hullám és gumikötél – nők Szabó Lőrinc életében című előadás Kiss Eszter monodrámája, Máté Gábor időnkénti hangkíséretével. Kiss Eszter játszótársa egy életnagyságú Szabó Lőrincet megtestesítő bábu, melyet a Nő, akár a feleséget, akár a szeretőt jeleníti meg, kénye-kedve szerint csűr-csavar, hajigál. A bábu – amint az a jegyzet végén látható felvételből kiderül – a Süsü, a sárkányból való, s igen csendes, de jól eltalált eleme a produkciónak.
Gyorsan letelt a darab előadásidejére kiszabott alig egy óra. Nem unatkoztam, de nem is értettem meg sokat a költő Mikes Klárához és a feleség barátnőjéhez Vékesné Korzáti Erzsébethez fűződő több évtizedes kapcsolatának miértjéről.
A Semmiért egészen című vers Szabó Lőrinc világos hiper-egoista szerelmi profilját adja:
„…Olyan légy, hogy szeresselek.
Mint lámpa, ha lecsavarom,
Ne élj, mikor nem akarom;
Ne szólj, ne sírj, e bonthatatlan
Börtönt ne lásd;
És én majd elvégzem magamban,
Hogy zsarnokságom megbocsásd.”
Nem értettem meg, mi volt e kapcsolatok motivációja, mi tartotta ezeket a nőket e mellett a férfi mellett, s viszont? E férfi se szép, se gazdag nem volt, s e nőknek főleg kínt adott. Miért nem hagyták magára, s csak olvasták volna verseit? – meg nem fejthetem.
Az előadás során nem volt mindig világos, mikor, ki szól, a szerető vagy a feleség? A kérdésekre, melyek a darab címlapján szerepelnek: Mit jelent az örökké? Mit jelent anyának, feleségnek lenni? Mit jelent a hűség? Mit a szerelem? Mit jelent kitartani valaki mellett? – nem kaptunk választ. Hacsak azt nem: nem jelent egyik sem semmit, legfeljebb monologizálást, kínt, hullámot és gumikötelet.
Összegezve: jobb sorsra érdemes téma, kibontatlanul, árnyalatlanul.
Ajánlat
Trackback link
http://vilagma.hu/boldogok-a/ipari-stilus-majd-hullam-es-gumikotel-gabalyodik/trackback/
14 komment
Kálmán says:
okt 8, 2012
Ez a “Sufni” név jelzés értékű, olyan mint annak idején a Trabant együttes volt a zenében.
http://www.youtube.com/watch?v=IO2zclyqD-M
Luczifer says:
okt 8, 2012
Szabó Lőrincre a kőrökkel szerényebb érzékenységű és képességű nők reflektálnak, amiből aztán válogatnak a tapasztalatlanok.
Luczifer says:
okt 8, 2012
Szabó Lőrincz egyébként az idézetben pontosan leírja a szerelmet és a „taktikát”, amivel ezt a „hiper-egoista” érzést el tudja fogadtatni.
indiáner says:
okt 8, 2012
Elfogadtatja? Ha nincs egy nőnek önbecsülése és egy csepp esze, akkor biztos.
Luczifer says:
okt 8, 2012
A szerelem nem az önbecsülésről, meg az észről szól, hanem az odaadásról. És Szabó Lőrinc ezt, ennek a lehetőségét nyújtotta a Nőknek, a feloldódás, az övé vagyok érzését. Semmiért egészen.
indiáner says:
okt 8, 2012
Az ám a feloldódás, ha a legjobb barátnő dug a férjjel (esetleg a kinyitott gázcsapnál)!
Odaadásért notórius félredugás! Értem. Ez a szerelem.
Luczifer says:
okt 8, 2012
A szerelem nem erkölcsi kategória. „Törvényen kívül, … Olyan légy, hogy szeresselek” A szerelemben az egyén egyaránt feladja a közösségi és az individuális énjét. „Ne élj, mikor nem akarom;” És ez a vonzó láthatatlanná tett börtön megélt pillanatai a szerelem. Így Szabó Lőrinc.
Kálmán says:
okt 9, 2012
A szerelemhez lehet asszociálni a birtoklás, függőség és gyönyör szavakat. A szerelem nem szeretet.
Nincs különbség a drogbeteg deviáns viselkedése és a megcsalás között. A vágy elnyom mindent és felszínre tör. A “szerhasználat” irányítja a személyiséget. Ezért hazudozik mindkettő.
indiáner says:
okt 9, 2012
Már hogyne lenne erkölcsi kategória.
Oké, Szabó Lőrinc szerint vonzó börtön, ahol ő max. a rabtartó szerepében kéjeleg.
Luczifer says:
okt 9, 2012
Rómeó és Júlia mely erkölcsi szabálynak felelt meg? Ha tovább élnek …
vera says:
okt 8, 2012
SZERETLEK
Szeretlek, szeretlek, szeretlek,
egész nap kutatlak, kereslek,
egész nap sírok a testedért,
szomorú kedves a kedvesért,
egész nap csókolom testedet,
csókolom minden percedet.
Minden percedet csókolom,
nem múlik ízed az ajkamon,
csókolom a földet, ahol jársz,
csókolom a percet, mikor vársz,
messziről kutatlak, kereslek,
szeretlek, szeretlek, szeretlek.
Ez a szerelem.
indiáner says:
okt 9, 2012
Zseniális költő volt!
Csak a gyakorlati kivitelezés! Hol ezt, hol azt, hol az 1300-adik nőt kutatta, kereste.
vera says:
okt 9, 2012
Ez nem a józan ész terepe itt, hanem a szenvedélyé. Szabó Lőrinc kitartóan keresett, de csak részeredményekre jutott. Ha matematikus lett volna, nem hősszerelmes-költő, nyilván más az eredmény. Ma talán Nobel-díjas lenne.
Vera says:
okt 10, 2012
Bocsánat. Akkor nem lehetne Nobel-díjas, csak Abel-díjas.