Tavasz van, pillanatokon belül Krisztus feltámadását ünneplik a világ keresztényei, a világ újjászületését pedig azok, akik ha Krisztusban nem is, a megújulásban azért hisznek, és persze van valami tavaszféle évszakuk, ami virágillattal és friss zöld levelekkel támasztja alá ezt a hitet. Nem akarok ünneprontó lenni, nem ezért jutott eszembe a halál. Egyszerűen arra gondoltam, ilyen szép napsütésben talán nem esik olyan nehezünkre előre tervezni egy kicsit.
A modern nyugati kultúrába beleszületett és abban nevelkedett emberek túlnyomó többsége nem beszél eleget a halálról. Pontosítok. Nem beszél eleget a saját haláláról. És ez bizony nem praktikus.
A 19. és a 20. század fordulójáig, sőt még a 20. század elején is, az európai és az amerikai emberek nagy természetességgel tekintettek mind az öregedés, mind a halál tényére. Elég megdöbbentő példa erre az úgynevezett post mortem fotográfia jelensége, amikor a fényképész már halála után örökítette meg az elhunyt családtagot, akinek az emlékét a család ezen a nagy becsben tartott képen őrizte tovább. Akkoriban nem idegenkedtek a haláltól, beengedték azt a házukba, az életükbe. A születéssel együtt az élet természetes állomásának tartották.
Ma az örök fiatalságot áhító, azt gyakran megszállottan testmozgással, plasztikai beavatkozásokkal, táplálékkiegészítőkkel és ki tudja még mivel megőrizni igyekvő ember ezzel szemben nehezen barátkozik meg a ténnyel, hogy egy nap a világ nélkülözni lesz kénytelen kedves személyét. Sőt. Gondolni sem bír rá. A halál évtizedek óta illegalitásba kényszerült.
Nem is régen azt olvastam, az öregség olyasmi, mint a zenében a decrescendo, az elhalkulás. Azt ‘meg kell csinálni’, az nem jön magától. Ehhez a megcsináláshoz, a megbékéléshez, bizony hozzátartozik az is, hogy elgondolkodjunk, hogyan is szeretnénk meghalni, ha lehetőség adódik a választásra. Doktor Peter Saul szerint ( bár ettől a magyar helyzet némiképp eltérhet), többségünket majd rákbetegség szövődményeként vagy elhúzódó fizikai leépülés után, de nagy valószínűséggel egy egészségügyi intézmény intenzív osztályán éri a halál az elkövetkező 20-40-60-80 évben. Hideg csövek, pittyegő elektromos szerkezetek, és ha nagy szerencsénk van, esetleg egy bátor családtag társaságában.
Fogalmam sincs, készült-e felmérés arról, ma Magyarországon milyen százalékban halnak meg krónikus betegek egészségügyi, ápolási intézményben, és ezzel szemben hány haldoklónak adatik meg, hogy otthon, szerettei körében vegyen örök búcsút ettől a világtól. Szentségtörés, borzalom vagy emberhez méltó halál?
Vajon csak a saját tapasztalatom az, hogy manapság már maga a haldokló is kéri, vigyék el otthonról, ne okozzon gondot, ne lássák a gyermekei, unokái meghalni? Hogy a 21. század embere nem mer szembenézni a halállal? (Na nem a nagymamáéval, hanem azzal, amire a haldokló nagymama üres tekintete emlékezteti, vagyis a sajátjával.)
A 21.század embere nem akar a halálra gondolni többé, és jobb híján úgy tesz, mintha az nem is létezne. Már nem beszélünk arról, mi a teendő, ha ilyen helyzetbe kerülünk, nem gondolkodunk arról,ki beszéljen majd helyettünk, ha mi már nem tudunk. A legtöbb család értetlenül és tanácstalanul áll egy ilyen helyzetben. Erre nincs terv. Erre sosem jut idő, még kilencven esztendő alatt sem.
Nem végrendeletről, a vagyon vagy a dédike ezüstjének igazságos felosztásáról beszélek. Azt nem értem, miért nem gondolunk előre az utolsó óráinkra. Miért nem gondoskodunk arról, hogy azokban az utolsó órákban se tárgyként vegyen minket leltárba a világ.
Ma, amikor Magyarországon még az otthon szülés is börtönnel büntetendő hippimániává lett, az otthoni halál szinte elképzelhetetlen kívánság. Pedig ennél emberibb búcsút aligha kívánhat az, aki erre a földre valaha megszületett .
Doktor Peter Saul, egy ausztrál kórház intenzív osztályának a vezetője, a TED-en elhangzott rövid kis beszédében erről az emberhez méltó halálról beszél. No meg arról, az életnek az utolsó másodpercig számítania kell. Érdemes hát megbecsülni.
(Dühöngjünk nyugodtan. ‘Az igazság végül felszabadít, csak előtte jól felhúzod rajta magad.’, idézi a doktor Gloria Steinemet a beszéd elején. Sajnos, egyelőre csak angol nyelven hozzáférhető az ausztrál orvos, de bízzunk benne, hogy hamarosan lesz hozzá magyar felirat is.)
Trackback link
http://vilagma.hu/boldogok-a/pre-mortem/trackback/
39 komment
Kálmán says:
márc 29, 2012
Bírom a “az ágyban, párnák közt meghalók” problémáit…
Pár éve majdnem belefulladtam a Tisza-tóba. Azóta számomra a “20-40-60-80 év, hideg csövek, pittyegő elektromos szerkezetek” vágyott és édes jövő. A legrosszabb a víz alatt nem az volt, hogy “tárgyként voltam leltárba véve”, hanem a felkészületlenség volt.
Ugyanez az otthonszülésre:
Ha anyám ver, elvesz tőle a gyámhivatal, de így, hogy otthon próbált megszülni, meg se születtem…
(Ha legalább kifizette volna saját zsebből /nem TB!/ a rohamkocsit, ami ott várakozott volna a lakásunk előtt, hogy bevigye őt a kórházba, ha valami gixer van, mint Hollandiában szokás, akkor élnék.)
vera says:
márc 29, 2012
Az nagyon elképzelhető, hogy a magyar viszonyok mellett ez a kórházban elhalálozás esetleg más képet mutat százalékosan, mint mondjuk Ausztráliában, de a jövőben mindenképpen ez egyfajta trend, ebben egyetértek a doktorral.
A hosszú haldokláshoz képest azonban , egy hirtelen halál már Magyarországon is ritkább.
Nem tudom, ismeretlenül tegeződhetnénk-e, ha igen, megköszönöm, ha nem, akkor majd átírom a megjegyzést. Örülök, hogy nem fulladtál bele a Tisza-tóba. De akkor azóta felkészültebb vagy? Mert ha nincs krónikus betegséged, amitől mondjuk esélyed lenne egy hirtelen szívleállásra vagy szervleállásra, akkor azért egyszer csak ágyban, párnák közt találod majd magad sok év múlva. És akkor lesz, aki veled lesz, hogy ne egy lélegeztetőgép rángassa a mellkasod le és fel, amíg a májad vagy a veséd megteszi azt a szívességet neked és a családodnak, hogy leáll?
Az én családomnak már feltették ezt a nagyon nehéz kérdést egy intenzív osztályon, és hát ki hivatott ezt megválaszolni, ha soha szóba sem került?
Más. Az otthonszülés nem ördögtől való ötlet, Kálmán. Igen, úgy ahogy Hollandiában, mentővel a ház előtt. De a lehetőséget azért meg kellene adni. És ezt most úgy mondom, hogy eszembe sem jutott soha, hogy itthon szüljem bármelyik gyerekem. Aki azonban szeretne, ellenőrzött körülmények között, hadd tegye. Ha a törvényi szabályzás megoldott, nyilván kevesebb lesz a partizánkodásból eredő hiba is.
Mert hibázni bárki hibázhat, nem kell ahhoz otthonszülést levezető orvosnak lenni. A szülés veszélyes üzem, a rossz döntéseknek pedig hosszútávú következményei vannak. Az Egyesült Államokban a nők nagyon nagy százaléka szül császármetszéssel, mert az orvosok ott már lassan a hüvelyi szülést sem vállalják be a műhiba perek lehetőségétől tartva. Én ezt semmiképp sem tartom természetes dolognak.
Kálmán says:
márc 29, 2012
Egyfelől a fiatalon, tragikus hirtelenséggel elhunytak nevében tiltakozom, hogy a “dédike ezüstjének igazságos felosztása” egyáltalán említésre kerüljön , másfelől én már végigasszisztáltam a nagymamám otthonhalását: ágytál, tolókocsi, éjszakai nem alvás, pelenkázás több mint 1 évig. Ennek tudatában az otthonhalás vs. kórház / gondozóház viszonylatában árnyaltabb a véleményem
Azt pedig felháborítónak tartom, hogy egy anya nem lehet kegyetlen, de felelőtlen igen. Verni nem lehet egy gyereket, mert elveszi a gyámhivatal, az anya jogait korlátozzák gyermekével kapcsolatban, de megfelelő biztosítás nélkül otthonszülni lehet.
Aki otthon akar szülni, annak is gondoskodnia kell a biztosításról. És nem TB pénzből! Ha nincs pénze, legyen szíves besétálni egy kórházba.
Kálmán says:
márc 29, 2012
Az otthonhalás lényegében reverz GYES. A különbség az, hogy az utóbbiban egy jobb lesz a helyzet, az előbbiben egyre rosszabb.
Kálmán says:
márc 29, 2012
Sőt, továbbmegyek, érdemes szokni azt is, hogy a világ “tárgyként vegyen minket leltárba”. Akit rúgtak már ki 3 hónapos felmondással, az ismeri az érzést. Szerencsére ez nem sajátélmény
vera says:
márc 29, 2012
Annyi mindent mondtál, megpróbálok sorban reagálni.
1. A fiatalon, tragikus hirtelenséggel elhunytak most kivételt képeznek, a dédike ezüstjével kapcsolatos tiltakozásnak tehát helyt adok.
2. Az otthonhalással kapcsolatban azért egy kicsit szeretném árnyalni a képet. Teszem ezt úgy, hogy apám egy januári reggelen összeesett az előszobában és meghalt, illetve, hogy az anyósomat gyakorlatilag öt hónap alatt emésztette fel a rák, ő otthon volt, igaz, amikor végül beleegyezett a műtétbe, abba halt bele.
Mondhatod, hogy nem tudom, miről beszélek. De én, és azt hiszem, ez a jó doktor is arról elmélkedik, ha már világosan látszik, az ápolási intézmény nem tud többet tenni a betegért, a kórház intenzív osztálya már csak nézi, mikor kell kikapcsolni a gépeket, akkor esetleg haza lehet vinni a mamát vagy a papát, oda lehet ülni az ágya mellé, és meg lehet fogni a kezét abban az utolsó két napban.
Nem vagyok naiv, tudom, hogy ma egy idős embert otthon ápolni ember feletti erőfeszítés, és óriási anyagi áldozat. És hogyne, a helyzet nem javul, csak romlik. Ez ma ilyen foglalkoztatási, ellátási stb. körülmények között nemigen oldható meg, illetve csak nagyon nehezen.
3. Az én kérdésem most, ha ez így jobban elviselhető, (mondhatod teoretikusnak, ideologikusnak, szőkenősnek stb, nem haragszom meg ) a saját halálomra vonatkozott. Én mit szeretnék. Szeretném, hogy legyen majd mellettem valaki, amikor meghalok vagy nem? Otthon/egy barátságos helyen szeretnék elbúcsúzni a világtól vagy jó nekem az intenzív osztályon a Géza bácsi melletti ágyon is. És a válasz is mindegy. Minden válasz jó válasz, csak egyszer, amíg még magamnál vagyok, tegyem fel ezt a kérdést magamnak. És meséljem el valakinek, akiben megbízom, hogy segít majd ebben.
4. Én nem kedvelem, ha tárgynak tekint a világ. És akkor sem fogom megszokni, ha majd kirúgnak. De ezt majd akkor újratárgyaljuk.
5. Kálmán, én abban nem értek veled egyet, hogy aki otthon szül, az ne legyen jogosult a TB támogatására. Szerintem, aki befizet, az legyen jogosult. Én ezzel kapcsolatban azt mondtam, hogy legyen ez rendesen szabályozva, aztán szevasz. Döntsön a szülő nő. (És kérlek, most itt ne lyukadjunk ki a magzat jogainál, mert akkor mindjárt abortusz elleni tüntetés is lesz itt.)
Szerintem, az egészségügyi ellátás járjon minden hozzájárulást fizetőnek, és járjon szociális alapon még egy csomó embernek, akiket az adott ország szociális hálója képes felvállalni. És igen, ebből a pénzből álljon a mentő az otthon szülő nő lakása előtt, és ebből kezeljék a balesetben sérülteket, a rákbetegeket, meg a narkósokat is. Csak ne legyen már ez a műcirkusz itt olyasmi miatt, ami egy csomó országban tök természetes.
Luczifer says:
márc 29, 2012
Először is nem leszel a Géza bácsi mellett! Másodszor a halál nem kívánságműsor, azaz nem te/ti döntötök. Valaki dönt és az a valaki el fogja magyarázni, hogy miért döntött úgy, ahogy döntött. Ma a halált a civilek tologatják, a szakemberek meg tesznek rá. Tehát ha civil fog dönteni az tele lesz hárítással, kényszerrel, ha szakember az tele lesz üres rutinnal. Egyik se lesz jó megoldás. Talán, ha valaki képes az időt jól megválasztani és maga intézni a dolgot.
vera says:
márc 29, 2012
Miért?
Kálmán says:
márc 29, 2012
“Kálmán, én abban nem értek veled egyet, hogy aki otthon szül, az ne legyen jogosult a TB támogatására.”
Azt kell csak kifizetni pluszban, hogy egy rohamkocsi ott legyen a lakásnál. Kb. 500.000 Ft / 6 óra. Ennyi.
Egyebekben fizet mindent a TB (terhesgondozás, kórházi műtő használat, stb.).
A másik megoldás a szülőház, ahol lényegében ugyanez van biztosítva, de fajlagosan olcsóbban (közelebb van a műtő). Ott a szülőházat fizesse az anya.
A luxusért fizetni kell, mert a kényelem (=ebben az esetben felelőtlenség) luxus.
Az egyszemélyes kórteremért is fizetni kell. A hatágyas van ingyen.
vera says:
márc 29, 2012
Hmmm. Miért luxus az otthonszülés? Ezt nem értem.
Kálmán says:
márc 29, 2012
Elmagyarázom. Azért luxus az otthonszülés, mert műtéti biztosítás kiépítését igényli minden természetes szülés. Ez pénz.
Én is szívesen kérnék csípőprotézis műtétet otthonra, mert közben a feleségem tudná fogni a kezem és nézhetném az NBA-t. Nyugodt, megszokott környezetben szeretném átélni azt a pillanatot, amiután újra lábra tudok majd állni. Fontos, megismételhetetlen pillanata az életnek, amikor az ember ismét lábra tud állni és járni tud! Együtt fogunk örülni szerető feleségemmel ujjászületésemnek!
vera says:
márc 29, 2012
Tehát, ha kifizeti a rohamkocsit, akkor oké?
Luczifer says:
márc 29, 2012
Igen a rohamkocsi drága, de a feleslegesen kiépített kapacitás üzemeltetése se olcsó. A gyerekek pedig nagy számban hála a Teremtőnek a természet rendje szerint különösebb gond nélkül jönnek a világra. Ha a felesleges kapacitásokba nem terelnék be az egészséges szüléseket, szerintem gazdaságosan egy-két inkubátoros mentővel ez lejátszható lenne. De hát akkor mi lesz azokkal, akik ebből élnek?
vera says:
márc 29, 2012
Egyetértek Lucziferrel. Ami felesleges, az sem olcsó. Van még persze itt egy kis genetikai szál is, de majd egyszer írok egy születős posztot is, jó? Végeredményben most a halálunk volt a fókuszban. 😀
Luczifer says:
márc 29, 2012
Huszárik Zoltán: Tisztelet az öregasszonyoknak.
vera says:
márc 29, 2012
Bocsánat, erre most nem tudok reagálni, mert még nem rúgtak ki.
Kálmán says:
márc 29, 2012
Nem ismertem. Huszárik csúcs!
Éljenek a nők, különösen az édesanyák!
http://sakerlife2.mme.hu/hu/content/webcam-1
vera says:
márc 29, 2012
Micsoda szép film! 😀 Én sem ismertem. Köszönöm a linket.
Luczifer says:
márc 29, 2012
Mi miért? A Géza bácsi a fiúknál haldoklik, te meg a lányoknál!
vera says:
márc 29, 2012
A haldoklás koedukáltan zajlik. Egyébként meg miért ne mondhatnám meg, hogyan szeretnék meghalni? A mikort, meg a mibent úgy sincs esélyem. 😀
Luczifer says:
márc 29, 2012
Ez koedukáció nekem új. De látom benne a túlélők előzékenységbe mártott szadizmusát. Az utolsó percedben sem hagy békén a Másik. Képzelem, amikor féltékenységi jelenetek zajlanak; „Józsi, miért fixírozod azt a nőt! Borzalom.
Bocsánat, azt nyilván megmondhatod, hogy hogyan akarsz meghalni, de ez kit fog izgatni? Miből gondolod, hogy nem mondják azt; szegény Vera mama beszél/beszélt össze-vissza, jó neki ott, ahol van. Tiltakozol? Kinél? És ki hallgat meg? És ha meghallgat? A “mikor”, abban van választásod, míg nagyjából egyben vagy.
vera says:
márc 29, 2012
Jaj már! Ha majd azt mondják, Vera mama ketyós, azt sem tudja, mit beszél, akkor legalább Géza bácsi betyáros bajsza hadd vigasztaljon a végső órán.
Luczifer says:
márc 29, 2012
Jó, de az eredeti projekt az volt, hogy Géza bá’-tól mentes helyen kívánsz elpatkolni. De ha ő az igazi, az más. Kicsit megkésett a felismerés, de még pont idejében.
vera says:
márc 29, 2012
Az ilyen felismerésekhez sosincs késő.
indianer says:
márc 29, 2012
A kerecsensólyom link javaslat arra, hogy webkamerát küldjünk a kórtermi Géza bá-ra, ketyós Vera mamára?
vera says:
márc 29, 2012
A sólymot én sem értettem, de azt gondoltam, ez valami olyan elvont férfidolog, amibe nem kell beleszólnom.
Kálmán says:
márc 29, 2012
A sólyom otthonszült
vera says:
márc 29, 2012
A felelőtlen némber! 😀 😀 😀
indianer says:
márc 30, 2012
Otthon szült és még a közvetítés költségét sem számolják fel luxusként?
vera says:
márc 30, 2012
Én csak annyit szeretnék kérdezni, hogy a rohammentő ott állt-e a fészek mellett, mert én nem látom a felvételen. 😉
indianer says:
márc 30, 2012
A felvételen nincs rohammentő. Tehát a biztosítónak kártérítést kellene fizetni gondatlan veszélyeztetésért, továbbá a kerecsennek és utódainak kapnia kellene a jogdíjat a szerepléséért.
Kálmán says:
márc 30, 2012
Tekerek egyet a sólyom témán az otthonszülésről a mítoszok irányába:
http://fn.hir24.hu/itthon/2011/12/02/europa-kiallt-a-turul-mellett/
http://hu.wikipedia.org/wiki/Turul_%28mad%C3%A1r%29
Miért turul a kerecsen?
És miért beszélünk turulról a kerecsensólyom kapcsán? Mert történelmi források és természettudományos tények alapján, vele azonosíthatjuk a magyarság mitikus madarát. Egy monda szerint a még a Kárpátokon kívül élő magyarok marháit egyszer hatalmas sasok prédálták, és eleink sehogy nem tudták elűzni őket. Egyszer csak az égből egy turul csapott le, levágta az egyik sast a földre, mire a többi elmenekült. A turul eztán azt mondta a magyaroknak, kövessék őt asszonyaikkal, állataikkal együtt, amíg csak látják az égen. Új, biztonságos hazába vezeti a népet.
Ez volt a Kárpát-medence, ahova megérkezve a turul eltűnt a magyarok szeme elől. Na, de hol van itt a kerecsen? Egyrészt a kerecsennek – csakúgy, mint az összes sólyomfélének – az a „szokása”, hogy nem épít magának fészket, hanem más madarak, például a nálánál jóval termetesebb sasok fészkét foglalja el. Méghozzá úgy, hogy a tulajdonosokat gyakori és agresszív légitámadásokkal űzi el otthonukból… Emellett a kerecsensólyom elterjedési területének a Kárpát-medence a legnyugatibb csücske, vagyis ezen túl a magyarok már tényleg nem láthatták az égen a kerecsensólymot – sorolja Prommer Mátyás.
Kissé prózaibb magyarázat, de idevág, hogy a kerecsen általában is a pusztai állattartó, legeltető népek egyik fontos segítője. Ezek ugyanis valóban e madarak röptét megfigyelve kutatnak fel újabb legelőket. Nincs semmi varázslat: a kerecsen legfőbb prédája az ürge és a különböző kisrágcsálók, amelyek élőhelye egyben jó legeltető terület is.
Magyarországon egyébként a kerecsensólyom ma a legszigorúbb védelemben részesül, és a világon egyedüliként a Kárpát-medencében, a magyar és a szomszédos államok – elsősorban Szlovákia – védelmi erőfeszítéseinek köszönhetően nőtt az állomány. Hazánkban 1980-ban már csak 13 pár fészkelt, míg idén már 220 párról tudnak a szakemberek. Hazánkban 1980-ban már csak 13 pár fészkelt, míg idén már 220 párról tudnak a szakemberek, ami nem kis részben a 2006-ban indult kerecsensólyom-védelmi LIFE programoknak köszönhető. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság által vezetett fajvédelmi munkában, Magyarország és Szlovákia mellett, 2010-től Bulgária és Románia is részt vesz.
A faj világállományát egyébként a legoptimistább becslések is csak mintegy 17 ezer párra teszik, a pesszimisták szerint azonban ez a szám nem éri el a 10 ezret.
Vera says:
márc 30, 2012
Hat, ha csak ennyien vannak, akkor nem forsziroznam az otthonszuled vizsgalatat.
myrtille says:
ápr 1, 2012
Sokat gondolkodtam, hozzászóljak-e? Érintve érzem magam.
Az ember egyedül van amikor születik és egyedül amikor meghal. Arról nem tud még dönteni hol szülessen, de azt már kérheti hol haljon meg. Csak bizakodhat, hogy szerető gondoskodás veszi majd körül amikor megszületik, és ez így van a legtöbbünknél. Én otthonszülött vagyok, akkora hó volt azokban a napokban, hogy másként nem is lehetett. Túléltem:)
Két ember kérte tőlem, hogy legyek mellette, és lehessen otthon amikor meghal, és higgyétek el, ez nagyobb megnyugvás mindennél, hogy meg tudtam tenni. Nem bíztam benne, hogy sikerül, de akkor eszembe sem jutott magammal törődni. Az egyik az anyám volt, meg is írtam akkoriban, a másik a férjem, azt nem írom le soha.
vera says:
ápr 1, 2012
Felnézek rád.
myrtille says:
ápr 1, 2012
Látod, nem kellett volna hozzá szólnom, jól éreztem én ezt.
vera says:
ápr 13, 2012
http://www.dayswithmyfather.com/
Ezt most találtam.
Kósza says:
ápr 15, 2012
Engem az vigasztal, hogy bármilyen gyötrelmes is lehet életem vége, utána nem emlékszem rá. Azt a kis időt meg majd csak kibírom valahogy. Ha meg nem, hát belehalok.
vera says:
ápr 16, 2012
Nem mindenki ilyen békés, mint te. Egyébként meg mindegy. Úgyis belehalunk.